Skal bedriften din være sirkulær?
Mange av bedriftene innen designbransjen ønsker å være mer sirkulære, men hvordan innfører man en sirkulær forretningsmodell, og hvor begynner reisen? Dette har vi diskutert med Frank Engelbrecht, prosjektleder for sirkulær økonomi i Tekstilsymbiose Herning & bærekraftig livsstil, og han mener faktisk at det ikke er så overveldende å starte arbeidet med den sirkulære økonomien som det kan virke ved første øyekast. "Dette er blant annet det vi er her for å hjelpe med."
Sirkulær økonomi er på alles lepper. Mange bedrifter ønsker det virkelig, og når man ser litt fremover, vil det fra 2025 være EU-krav som danske bedrifter må oppfylle innenfor dette området. Det kan imidlertid være litt overveldende å starte for mange. Og når man begynner å grave ned i området, oppstår det flere spørsmål enn svar. Men Frank Engelbrecht, prosjektleder for sirkulær økonomi, Tekstilsymbiose Herning & bærekraftig livsstil, fastslår at det faktisk ikke er så overveldende å starte arbeidet med den sirkulære økonomien som det kan virke.
"Mye handler om å redusere overproduksjon og overforbruk. Og mange vil si: Hvis vi ikke produserer, hvordan kan vi tjene penger? Men begynn smått; se på ett produkt om gangen og velg fokus som for eksempel CO2-avtrykk; kan det produseres mer hensiktsmessig, kan produktene lages av monomaterialer, eller kan de demonteres, både slik at materialene kan sorteres som avfall og for en mer effektiv transport," forklarer Frank Engelbrecht, og han fastslår at Lifestyle & Design Cluster, som er en del av Erhvervsstyrelsen, nettopp er her for å hjelpe små og mellomstore danske bedrifter videre på den sirkulære veien.
"Vi er en nasjonal brobygger og fasilitator når det gjelder sirkulær økonomi, med klynger innenfor danske spydspissindustrier som mote-, interiør- og møbelindustrien med fokus på design."
Han ser Lifestyle & Design Cluster som en brobygger som samler designskolene, bedriftene og myndighetene; staten og kommunene i nettverk hvor man kan møtes i nettverk og hendelser med en faglig agenda.
"Med andre ord er vi prosjektorganisatorer som sørger for at SMVer kan delta i arrangementer og prosesser knyttet til sirkulær økonomi."
Men Frank Engelbrecht fastslår også at det ikke finnes noen quickfix. "Men man kan lage en veikart. Målet er der, drømmen om å komme dit. Men så må man gå tilbake litt og se på hva man kan gjøre for å komme dit man ønsker å være."
Ifølge Frank handler det selvfølgelig om materialene som brukes. "Men det er ikke alt. For at en bedrift skal ha en sirkulær forretningsmodell, handler det om mange ting, inkludert å selge tjenester, for kanskje kan du leie ut produktene dine til kundene i stedet for å selge dem, og kan kundene levere produktene tilbake for gjenbruk eller resirkulering, slik at nye produkter kan lages av de gamle?"
Og det må også skapes produkter som kan demonteres, gjenbrukes, resirkuleres og sorteres som avfall. "Vi skal selvfølgelig ikke gå tilbake til hulene, men vi må tenke nytt. Vi må i større grad tenke i monomaterialer som nettopp kan skilles og gjenbrukes, akkurat som bedrifter kan tenke på reparasjon, oppgradering og redesign."
"Vi oppfordrer til å se på å inkludere reparasjon av alt som kan repareres, samt kvaliteten på produktene, for hvis kvaliteten ikke er der, lønner det seg ikke å reparere. Upcycling og resirkulering er også muligheter som bedrifter bør vurdere," sier Frank Engelbrecht, som forteller at Lifestyle & Design Cluster jobber med hele økosystemet, og han understreker også at tillit og åpenhet er viktige elementer i den nye tankemåten rundt sirkulær økonomi og samarbeid på tvers av sektorer.
Nå sirkularitet gjennom digitalisering
En av måtene å oppnå mer sirkularitet i bedriften på er økt digitalisering. Dette kan inkludere blockchain, virtuelle universer og digitale utstillingslokaler, slik at kundene ikke nødvendigvis trenger å reise til det fysiske utstillingslokalet.
Frank Engelbrecht er av den klare oppfatningen at mange bedrifter innen designverdenen enten er grønne og ønsker å bli enda grønnere, eller er sorte og ønsker å bli grønne, og han fastslår at det ikke er noen grunn til å vente.
"EU har vedtatt at blant annet livsstilsbransjen må bli betydelig grønnere fra 2025. Dette gjelder produksjon, materialer som i fremtiden må kunne inngå i en sirkulær kjede, og produktansvar når det gjelder emballasje. Så jo raskere man kommer i gang, jo mer kontrollert kan overgangen bli – og det er ingen vei utenom," sier Frank Engelbrecht, som samtidig understreker at tilnærmingen må være: Det som er bra for verden, er bra for bedriften.
Et av verktøyene bedriftene kan bruke for å komme i gang med den grønne omstillingen, er Klimakompasset på www.klimakompasset.dk, der man kan beregne bedriftens CO2-avtrykk.
Hvis man ikke er i nærheten av København, Århus eller Herning, hvor Lifestyle & Design Cluster er lokalisert, forteller Frank Engelbrecht til slutt at man også kan kontakte sitt lokale næringshus, som også kan hjelpe bedriften videre i prosessen.