– Kompetansen i den nye organisasjonen kommer til å bli ledende i bransjen. Kunnskapen, logistikken og sortimentet vil sette en ny standard i markedet, forteller Alexander Pedersen, som blir administrerende direktør i den nye sammenslåingen..
– Flisekompaniet har historisk vært veldig sterke mot forbruker- og proffmarkedet, mens Bergersen Flis har sin styrke mot arkitekt og prosjekt. I et sammenslått selskap kan vi samarbeide på tvers, og dermed vokse ytterligere i alle ledd, forteller en fornøyd Pedersen.
Lars Bergersen, fra Bergersen Flis, som skal lede satsingen mot arkitekt og prosjekt ser også frem til å bygge en ny kjempe med vidt nedslagsfelt.
– Gjennom å slå sammen to lønnsomme selskaper får vi benyttet ressursene på en mye bedre måte som gjør at vi sammen kan stå sterkere i alle kundesegmenter, sier han.
Fra samme familie
Til tross for at Flisekompaniet og Bergersen Flis har vært konkurrenter, så er de en del av samme familie. Selskapene er i dag datterselskaper i henholdsvis Optimera og Brødrene Dahl. Nå samles de som eget forretningsområde i Dahl Optimera Norge.
Det fusjonerte selskapet vil gå under navnet Flisekompaniet, men vil co-brandes som Studio Bergersen på utvalgte utsalgssteder, som retter seg spesifikt mot arkitekt og prosjekt.
– Det er viktig at den eksisterende kundegruppen innen arkitekt og prosjekt skal kjenne seg igjen hos selskapet, også etter fusjonen. Bergersen Flis-opplevelsen og de styrkene de står for, skal helt klart leve videre, påpeker Bergersen.
Nye krav fra markedet
Dagens marked stiller store krav. Både til åpenhet om hvor produktene kommer fra og hvordan de produseres, til kompetanse på å levere de beste løsningene til avtalt tid. Her vil fusjonen gi store fordeler gjennom digitale løsninger for både proff og privat, forbedret logistikk, faglig kompetanse og miljøfokus.
– Dette er noen av de viktigste områdene vi skal jobbe med, og gjennom denne sammenslåingen blir vi bedre rustet til å levere gode løsninger. Vi får et felles og nybygget sentrallager, både for Optimera, Flisekompaniet og Bergersen. Vi får felles digitale løsninger, og vi får samlet kompetansen i et felles selskap, forteller Pedersen.
Kompetanse i fokus
Med den nye sammenslåingen står oppgavene i kø for både ledelse og ansatte, som ivrer etter å sette i gang. Med fokus på service, sortiment og kompetanse, skal de bli førstevalget for alt fra entreprenører til privatkunder.
– Vårt soleklare mål er å bli den prioriterte samarbeidspartneren, enten det er et kjøpesenter som skal legge fliser eller om det er en privatkunde som skal bygge drømmebadet. Vi skal ha utvalget, vi skal ha løsningene kunden har lyst på og vi skal hjelpe kundene med nødvendig dokumentasjon. Ikke minst skal vi være tilgjengelige og levere til avtalt tid, forklarer Lars Bergersen.
Pedersen er enig.
– Vi skal bli nummer én og være den ledende flis-aktøren - både innen omsetning, kompetanse, sortiment og tilstedeværelse. Vi skal utnytte en mer effektiv transport av varer, som gir kundene forutsigbarhet og som igjen bidrar positivt til klima. Hos oss får du lavpris, bredden, high end-varene og løsningene du vil ha - uansett hva du ønsker, konkluderer han.
Felles respekt gir godt grunnlag
Samlet står de to for en sisteleddsomsetning på 850 millioner, men målet er økning.
– Jeg er trygg på at ansatte i begge selskaper har stor respekt for hverandre og den jobben som er gjort til nå. Begge er bygget på kompetanse, og det er et perfekt fundament for denne sammenslåingen. Nå kan vi fokusere på våre konkurrenter i markedet, avslutter Pedersen.
Relatert innhold
19.11.2024Designbase.no
Carpets & Rugs vokser
Nytt område, nye formater og nye partnerskap: Heimtextil 2025 tar bokstavelig talt produktområdet Carpets & Rugs til nye høyder. På den kommende Heimtextil-messen utvides segmentet med flere ekstra messehaller som presenterer de viktigste internasjonale nøkkelaktørene og innovative produktene fra 14. til 17. januar i Frankfurt.
28.10.2024Dimex ApS
Sponseret
Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025
Alt er sentrert rundt nettverk: trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld utvider igjen sin posisjon som det globale samlingspunktet for moderne livsstil, sesongdekorasjoner og kreative produkter under paraplyen Home and Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.
28.10.2024Dimex ApS
Sponseret
Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025
«Interior Looks» er det nye høydepunktet hos Ambiente Living: Brand-området åpner tilgang til nye kjøpergrupper for utvalgte møbel- og interiørmerker – med fokus på internasjonal gjestfrihet og kontraktsvirksomhet. Opplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.
28.10.2024Dimex ApS
Sponseret
Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme
Kreativ design, naturlige materialer og farger nær naturen: de veiledende temaene ansvar, følelse av fellesskap og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til å oppdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.
28.10.2024Dimex ApS
Sponseret
Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon
Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke bare verdens ledende messe for kreative og gjør-det-selv-produkter, men også en plattform for fantasifulle og overraskende nye trender. De tre nye trendverdenene «LA OSS GÅ EN TURE... i byen», «LA OSS GÅ EN SPUR... i hagen» og «LA OSS GÅ EN TURE... i skogen» gir ren inspirasjon og skal gi utstillere og besøkende en oversikt live fra 7. til 10. februar.
Events
Se altSom det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!
Dato
11.01.2025
Tid
10:00
Sted
Hamborg
Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.
Dato
14.01.2025
Tid
10:00
Sted
Frankfurt
Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.
Dato
16.01.2025
Sted
Paris Nord Villepinte Exhibition Centre
Formex – the most important meeting place for Nordic interior design
Dato
17.01.2025
Tid
10:00
Sted
Mässvägen 1, 125 80 Stockholm
FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER
Dato
31.01.2025
Sted
Am Messesee 6, 81829 München
Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse
Dato
01.02.2025
Tid
10:00
Sted
Vardevej 1, DK-7400 Herning
Hold deg oppdatert med designbase.no
Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.