Skal bli flisbransjens nummer én

Flisekompaniet og Bergersen Flis slår kreftene sammen!

– Vi sikter på å ta markedsandeler i både privat-, proff-, arkitekt- og prosjektmarkedet, sier administrerende direktør i selskapet, Alexander Pedersen (t.h). Her sammen med Lars Bergersen (t.v), skal lede satsingen mot arkitekt og prosjekt..

– Kompetansen i den nye organisasjonen kommer til å bli ledende i bransjen. Kunnskapen, logistikken og sortimentet vil sette en ny standard i markedet, forteller Alexander Pedersen, som blir administrerende direktør i den nye sammenslåingen..
– Flisekompaniet har historisk vært veldig sterke mot forbruker- og proffmarkedet, mens Bergersen Flis har sin styrke mot arkitekt og prosjekt. I et sammenslått selskap kan vi samarbeide på tvers, og dermed vokse ytterligere i alle ledd, forteller en fornøyd Pedersen.
Lars Bergersen, fra Bergersen Flis, som skal lede satsingen mot arkitekt og prosjekt ser også frem til å bygge en ny kjempe med vidt nedslagsfelt.
– Gjennom å slå sammen to lønnsomme selskaper får vi benyttet ressursene på en mye bedre måte som gjør at vi sammen kan stå sterkere i alle kundesegmenter, sier han.
Fra samme familie
Til tross for at Flisekompaniet og Bergersen Flis har vært konkurrenter, så er de en del av samme familie. Selskapene er i dag datterselskaper i henholdsvis Optimera og Brødrene Dahl. Nå samles de som eget forretningsområde i Dahl Optimera Norge.
Det fusjonerte selskapet vil gå under navnet Flisekompaniet, men vil co-brandes som Studio Bergersen på utvalgte utsalgssteder, som retter seg spesifikt mot arkitekt og prosjekt.
– Det er viktig at den eksisterende kundegruppen innen arkitekt og prosjekt skal kjenne seg igjen hos selskapet, også etter fusjonen. Bergersen Flis-opplevelsen og de styrkene de står for, skal helt klart leve videre, påpeker Bergersen.
Nye krav fra markedet
Dagens marked stiller store krav. Både til åpenhet om hvor produktene kommer fra og hvordan de produseres, til kompetanse på å levere de beste løsningene til avtalt tid. Her vil fusjonen gi store fordeler gjennom digitale løsninger for både proff og privat, forbedret logistikk, faglig kompetanse og miljøfokus.
– Dette er noen av de viktigste områdene vi skal jobbe med, og gjennom denne sammenslåingen blir vi bedre rustet til å levere gode løsninger. Vi får et felles og nybygget sentrallager, både for Optimera, Flisekompaniet og Bergersen. Vi får felles digitale løsninger, og vi får samlet kompetansen i et felles selskap, forteller Pedersen.
Kompetanse i fokus
Med den nye sammenslåingen står oppgavene i kø for både ledelse og ansatte, som ivrer etter å sette i gang. Med fokus på service, sortiment og kompetanse, skal de bli førstevalget for alt fra entreprenører til privatkunder.
– Vårt soleklare mål er å bli den prioriterte samarbeidspartneren, enten det er et kjøpesenter som skal legge fliser eller om det er en privatkunde som skal bygge drømmebadet. Vi skal ha utvalget, vi skal ha løsningene kunden har lyst på og vi skal hjelpe kundene med nødvendig dokumentasjon. Ikke minst skal vi være tilgjengelige og levere til avtalt tid, forklarer Lars Bergersen.
Pedersen er enig.
– Vi skal bli nummer én og være den ledende flis-aktøren - både innen omsetning, kompetanse, sortiment og tilstedeværelse. Vi skal utnytte en mer effektiv transport av varer, som gir kundene forutsigbarhet og som igjen bidrar positivt til klima. Hos oss får du lavpris, bredden, high end-varene og løsningene du vil ha - uansett hva du ønsker, konkluderer han.
Felles respekt gir godt grunnlag
Samlet står de to for en sisteleddsomsetning på 850 millioner, men målet er økning.
– Jeg er trygg på at ansatte i begge selskaper har stor respekt for hverandre og den jobben som er gjort til nå. Begge er bygget på kompetanse, og det er et perfekt fundament for denne sammenslåingen. Nå kan vi fokusere på våre konkurrenter i markedet, avslutter Pedersen.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023