Slik ser vårens europeiske messelandskap ut
Her får dere et overblikk på hva som skjer fra januar og utover våren.
Formland flytter på grunn av koronarestriksjoner til 11.–14. mars. Over 300 utstillere forventes å presentere sine vårnyheter. For første gang huser Formland også Formland Furniture. Årets Trend Zone er skapt av FlyHelsted og det arrangeres et omfattende og inspirerende forelesningsprogram på Speak Up-scenen.
Formex er avlyst i januar og Stockholm Furniture & Light Fair er avlyst i februar. Dog arrangerer Stockholmsmässan i samarbeide med messen Stockholm Design Week fra 8.-13. februar 2021, og ifølge arrangørene arbeider det dedikerte designteamet nå på å skape et opplevelsesrikt designevent med fokus på å promotere skandinavisk design. Produktlanseringer og utstillinger suppleres med digitale arrangementer på messenes egne plattformer og i samarbeid med eksterne mediepartnere.
Oslo Design Fair avvikles som planlagt 27.-30 januar dog i en litt annen form enn vanlig. Det planlegges et større område med showrooms hvor utstillere og innkjøpere kan møtes. I tillegg har man sammensatt et faglig program i et nytt studio. På messen vil man kunne se de siste interiørtrendene i trendutstillingen, og det vil være spennende pop up-butikker med merkevarer. Det vil være åpent for publikum på deler av messen, bl.a. på trendutstillingen, pop ups og det faglige programmet. Showroomene er forbeholdt utstillere og innkjøpere.
Nordstil som skulle foregå i Hamburg 16.-18. januar, er avlyst på grunn av koronarestriksjoner. Arrangøren Messe Frankfurt kunngjør at sommerutgaven av messen vil arrangeres 24. - 26. juli.
MAISON&OBJET er flyttet fra januar til 26.–30.mars. I mellomtiden støtter man opp om bransjen via den digitale plattformen MOM (Maison&Objet and More), og de marketingverktøyene som ligger der tilbyr et omfattende utstillings-økosystem som omfatter en rekke digitale messer oppdelt i temaer. MOM plattformen vil komme til å spille en enda større rolle i forhold til å optimere online salget av varer, og når den fysiske messen løper av stabelen i mars vil den styrkes med multimedia innhold og en økt digital tilstedeværelse.
Ambiente (Consumer Goods Show) er flyttet fra februar til 17. – 20. april. Ambiente, Christmasworld og Paperworld messene slås sammen i 2021 under navnet International Consumer Goods Show – Special Edition. Live-eventet suppleres av et målrettet digitalt tiltak Consumer Goods Digital Days. På grunn av fusjonen, de nye datoene og den hybride utgaven av eventet, vil Messe Frankfurt prøve å skape nye forretningsforsterkende synergieffekter messene imellom.
imm cologne er avlyst. Den spesielle “hybrid edition” av imm cologne som skulle ha vært avviklet fra 20.-23. januar er avlyst. –Fordi konseptet for denne spesielle utgaven av messen var basert på samspillet mellom online og offline, gir det ikke engang mening å gjennomføre en rent digital messe, sies det. –For med Ambista, det globale online nettverk for møbel- og interiørsektoren skjer det allerede i dag.
Heimtextil 2021 flyttes fra januar, og holdes i stedet fra 4.-7. mai sammen med Techtextil og Texprocess 2021 i Frankfurt, og ifølge Messe Frankfurt kan det gi spennende, nye synergier. –De fleste Heimtextil-utstillere vil gjerne at vi holder messen. Mange virksomheter håper på å gi deres business et boost ved å delta på messen etter gjenstarten. Vi ser det derfor som vår forpliktelse til å være en del av det, sier Detlef Braun, Member of the Executive Board of Messe Frankfurt.
Christmasworld (Consumer Goods Show) er flyttet til 17.–20. april 2021. Ambiente, Christmasworld og Paperworld messene slås sammen i 2021 under navnet International Consumer Goods Show – Special Edition. Live-eventet suppleres av et målrettet digitalt tiltak Consumer Goods Digital Days. På grunn av fusjonen, de nye datoene og den hybride utgaven av eventet, vil Messe Frankfurt prøve å skape nye forretningsforsterkende synergieffekter messene imellom.
Paperworld (Consumer Goods Show) er flyttet til 17. – 20. april 2021. Ambiente, Christmasworld og Paperworld messene slås sammen i 2021 under navnet International Consumer Goods Show – Special Edition. Live-eventet suppleres av et målrettet digitalt tiltak Consumer Goods Digital Days. På grunn av fusjonen, de nye datoene og den hybride utgaven av eventet, vil Messe Frankfurt prøve å skape nye forretningsforsterkende synergieffekter messene imellom.
Spring Fair i februar 2021 er avlyst. Hyve Group som organiserer Spring Fair melder at det neste planlagte detaljhandelsevent vil være Autumn Fair i NEC Birmingham fra 5.-8. september. Spring Fair vil være tilbake som et fysisk event fra 6.-10. februar 2022. Hyve og teamet bak Spring Fair arbeider i stedet på å skape et virtuelt forum med produkt features, og eksklusive seminarer designet til å utdanne og informere deltagerne. Se mer på Spring Fair @Home på Spring Fairs nettside.
TrendSet Winter 2021, som skulle vært arrangert i januar, er utsatt til 20-22. februar. Med de nye datoene vil utstillere fortsatt kunne vise trendene for sommeren og nye produkter til jul 2021 i god tid før sesongstart.