Svindlere kopierer i økende grad nettbutikker: Slik bekjemper du dem

Netthandel opplever stadig flere tilfeller der nettbutikker helt eller delvis blir kopiert. Det er nødvendig for bedrifter å jevnlig sjekke om de har vært utsatt for kopiering, sier Dansk Erhverv og e-merket.

Svindlere kopierer i økende grad nettbutikker, og nå går det i stor grad også ut over små- og mellomstore bedrifter, der cybersikkerheten kanskje er mindre.. Foto: 123RF.com

Både Dansk Erhverv og e-merket kan rapportere om stadig flere henvendelser fra bedrifter som opplever å bli kopiert eller imitert. Der hvor det tidligere hovedsakelig var de store merkevarene som opplevde kopiering, er det nå også en tendens til at mindre og mellomstore bedrifter blir rammet.

"Kopiering rammer nå bedrifter som ikke har de samme ressursene og fokus på problemet som store veletablerte merkevarer. Kopiering innebærer alltid en risiko for at potensielle kunder blir ledet på avveie, slik at de blir usikre på din nettbutikk eller merkevare. Så det første rådet er å jevnlig sjekke om dere opptrer på domener hvor dere ikke burde være", sier sjefskonsulent Jens Wedenborg, Dansk Erhverv.

Få oversikt og reager

Når det er en svindelnettbutikk som kopierer dere, er det svært sannsynlig at det er flere. Det har alltid vært relativt enkelt å raskt opprette falske nettbutikker på en rekke forskjellige domener. Og nå med den teknologiske utviklingen, inkludert AI, blir kvaliteten på de massekopierte svindelnettbutikkene stadig bedre.

"En grundig Google-søk kan gi dere en pekepinn, men det kan fortsatt være svindelnettbutikker som har kopiert dere uten å vises i Googles søkeresultater. At de ikke vises i Googles søkeresultater, er ingen garanti for at de ikke når ut til deres kunder. I de siste årene har stadig flere svindelnettbutikker begynt å annonsere via sosiale medier, noe som dessverre har vist seg å være en effektiv kanal for dem," sier Jens Wedelsborg.

Derfor er det en god idé å også bruke mer målrettede online verktøy der man spesifikt kan søke etter såkalt "duplicate content". Det finnes en rekke verktøy som kan identifisere kopierte tekster og bilder. Her må man imidlertid være oppmerksom på at produkttekster som dere har fra produsenten ofte også vil bli brukt på andre legitime nettbutikker, og derfor kan vises i resultatene selv om de ikke nødvendigvis er kopiert fra akkurat deres nettbutikk.

Det er bedrifter som spesialiserer seg i å få stengt svindelsider, inkludert e-merket. Flere bedrifter hjelper også med forebygging gjennom for eksempel varemerkeregistrering og løpende overvåkning av om noen kopierer dere.

Få kontroll på immaterielle rettigheter

Den beste måten å løse problemet med svindlere som kopierer eller etterligner deres nettbutikk på, er selvfølgelig å få stengt den falske siden. Det er faktisk mulig å få dem stengt raskt, selv om de er på et utenlandsk domene. Dette har blant annet Bauhaus hatt suksess med i samarbeid med e-merket.

Det krever imidlertid at det har skjedd en krenkelse av deres immaterielle rettigheter. For å få stengt svindelnettbutikken er det en styrke hvis dere kan se at deres logo, unike tekster eller bilder, som dere selv – og ikke en eventuell produsent – har rettighetene til, er blitt kopiert.

"Hvis det har skjedd en krenkelse av deres immaterielle rettigheter, er det faktisk ofte raskt å få fjernet siden. Derimot vil det typisk være vanskeligere hvis det "bare" er produkttekster og -bilder fra produsenten som er blitt kopiert. Her dreier det seg om juridiske vurderinger, og hvis dere ikke har kompetansen internt, vil det nesten alltid være nødvendig å søke juridisk bistand," understreker Jens Wedelsborg.

For å unngå at potensielle kunder faller i svindlernes felle, kan man kommunisere på sine egne kanaler. Man kan også undersøke muligheten for å bli partner i appen "Mit Digitale Selvforsvar", som Forbrugerrådet Tænk står bak. Den har over 400.000 danske brukere, og her kan både organisasjoner og bedrifter advare om svindel.

Hvis svindelen har et visst omfang, kan man også vurdere advarsler på deres faktiske nettbutikk, slik at man ikke mister potensielle kunder fordi de blir usikre på hvor de har havnet.

Misbruk av domenenavn

Jens Wedelsborg foreslår at man vurderer å registrere forskjellige varianter av bedriftens domenenavn for å hindre at svindlere oppretter lignende domener for å forvirre kundene. Dette kan inkludere stavevarianter med små endringer, tillegg av ord eller tegn som ligner deres bedrifts- eller varemerkenavn, osv.

For .dk-domener er det hjelp å få hos Punktum DK, tidligere DK-Hostmaster, som gjennom flere år har styrket innsatsen mot typosquatting, tvilsomme registreringer og overtakelser av .dk-domener mm.

"Cyberangrep øker dessverre stadig, og det viktigste for bedrifter er å kontinuerlig prioritere sin sikkerhet, uansett om det er mot kopiering av nettsider, DDOS- og Ransomware-angrep eller noe helt annet. Dansk Erhverv holder jevnlig seminarer og webinarer der vi fokuserer på aktuelle sikkerhetsspørsmål, senest et digitalt gå-hjem møte om Cybersikkerhet og detaljhandel," avslutter Jens Wedenborg.

www.danskerhverv.dk

www.forbrugerrådet.dk

-PF

Relatert innhold

18.09.2024Designbase.no

Frankfurt Consumer Goods Fairs 2025: Nytt merkeområde og vekst i strategiske utviklingsområder

17.09.2024Designbase.no

Frisinnet og lekent edgy, hemningsløst og full av nysgjerrighet

22.08.2024Designbase.no

Naturfibre vinner terreng i tekstilindustrien

19.08.2024Designbase.no

Rosendahl erstatter ledelsen

15.08.2024Designbase.no

Christmasworld og Creativeworld ønsker ny direktør velkommen

14.08.2024Droppery

Sponseret

New Brands, New Opportunities at Droppery!

13.08.2024Designbase.no

Forhindre at de ansatte blir utbrent med kunstig intelligens

13.08.2024Designbase.no

Amazon: Bli med på en reise på en voksende plattform

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023