TECH EDEN: Maison-trenden for 2024
Kan bæredygtighed gå hånd i hånd med innovation og design? Det spørgsmål stiller Maison&Objet med sit trendtema TECH EDEN, når der holdes 30 års jubilæumsmesse fra 18.-22, januar 2024. Med temaet TECH EDEN tager Maison&Objet de besøgende med på en rejse til en fortryllet fremtid, hvor teknologi og natur eksisterer i harmoni.
30 års fransk inspirert ekspertise innen boliginnredning, design og livsstilsindustrien feires når Maison&Objet arrangerer jubileumsmessen i januar. Temaet for jubileumsmessen er TECH EDEN, som leker med kontrasten mellom det teknologiske og det bærekraftige, og denne antitesen vil bli utforsket på messen i Paris, i byens showroom og på M.O.M-markedsplassen.
I forlengelse av fjorårets tema "ENJOY!" formidler TECH EDEN en drømmende optimisme gjennom form og farge, denne gang med fokus på en futuristisk tilnærming og en ny verden av velvære.
"Maison&Objet er mer oppmerksom enn noen gang på sine kunder og deres behov, og vi posisjonerer oss midt i bransjens utfordringer nå og i fremtiden ved å koble kreativitet, innovasjon og miljøansvar. Vårt mål er å illustrere alle de mulighetene som er tilgjengelige for boliginnrednings-, design- og livsstilssektoren og aktivt støtte dens utvikling. Dette gjenspeiles i kvaliteten på programmet for den kommende messen: Årets designers innovative prosjekt, utviklingen av What's New?, som gir konkrete svar på utfordringene i detaljhandelen, og Hospitality Lab, som representerer en unik fremoverrettet visjon", sier Melanie Leroy, administrerende direktør for Maison&Objet.
Maison&Objets tema for 2024, "TECH EDEN", er utviklet i samarbeid med det kreative trendbyrået Peclers Paris, som ser det som en mulighet til å "fremheve utviklingen i forholdet mellom vitenskap og natur og projisere det inn i en bærekraftig og ønskelig fremtid".
Peclers søker å bringe substans og poesi til begrepet fremskritt og presenterer en progressiv konsept beriket med scenografiske tolkninger, til tider beroligende, til tider energigivende - alltid inspirerende. Fortellingen som forener en futuristisk utopi med nye virkeligheter, vil være en del av messens aktiviteter, som omfatter alle sektorer innen innredning og design, kunst og kunsthåndverk, detaljhandel, innredning og gjestfrihet.
Gjennom fordypende opplevelser inviterer TECH EDEN fagfolk til å revurdere romlig design og layout, forsterket av teknologisk innovasjon, og bruke innovative estetiske og miljømessige tilnærminger.
Science fiction har gått inn i en ny æra. Det handler ikke lenger om en reise gjennom rom og tid utsatt for mystiske utenomjordiske, som filmet av Stanley Kubrick i hans kultfilm 2001: A Space Odyssey (1968).
"Men som i James Camerons siste episke Avatar 2 (2022) fordypes vi i en fantastisk naturlig omgivelse, utforsker Thomas Cailleys Animal Kingdom (2023) og ideen om mutasjon i en verden av halvt menneske, halvt dyrehybrider, som symboliserer dype kulturelle og samfunnsmessige endringer, alt sammen forsterket av en poetisk og følelsesmessig fortelling", sier de.
Den nye generasjonen ser ikke lenger på fremtiden som en historie om å erobre rommet, men heller som et opprinnelig paradis og en tilbakevending til en vill eksistens hevet av vitenskapelige fremskritt. Og samfunnsmessige kriser og spenninger øker behovet for å føle seg komfortable i sitt eget hjem.
Softtech som en driver for velvære
Once Upon a Dream var et område designet av Mathieu Lehanneur for gjenåpningen av Hôtel de Marc på messen i september 2023. For å oppmuntre til mer gjenopprettende søvn er prinsippet i dette ideelle rommet basert på kunstig og programmerbar kontroll av naturlige dag/natt-sykluser. Maison&Objet reflekterte denne søken etter velvære hjemme, på kontoret, på hotellrommet, selv på spaen - og lanserte sin nye ''Well-Being & Beauty''-sektor med et utvalg som kombinerer feel-good-ritualer og myke teknologiske innovasjoner for å skape en kokonglignende følelse hjemme.
Teknofile oppdagelsesreisende på jakt etter utopi
Fremgang innen digital teknologi, smartphones og nettbrett med stadig flere funksjoner, 3D-trykkprosesser, den eksponentielle veksten i kunstig intelligens (AI) og flere tilkoblede og stadig mer intuitive objekter støtter også tjenestedesign og mobilitet, noe som styrker søken etter velvære.
"Vi er midt i en fusjon mellom vårt naturlige miljø og teknologien. Denne nye naturlige epoken er skapt av ubalanser forårsaket av misbruk av teknologi og hensynsløs bruk av planetens ressurser, og det må justeres. Det er gjennom fysikk, vitenskapelige tilnærminger og riktig teknologi at designere vil kunne utvikle bærekraftige og balanserte løsninger. I en tid med kunstig intelligens, der mange objekter kan designes og produseres automatisk, er det eneste spørsmålet hvordan vi ønsker å bebo denne verden...", sier Jean-Louis Frechin, direktør og grunnlegger av NoDesign.net, samt forfatter, lærer ved École Camondo i Paris og ekspert på digitalt design og innovasjon.
"Følsomme oppdagelsesreisende omfavner teknologiske fremskritt og bruker dem til å utvikle en forsterket, skreddersydd hverdag med mål om å skape en beroligende, drømmeaktig atmosfære", forklarer Brune Ouakrat, strategisk planlegger og fremtidsforsker, og Charlotte Cazals, designer og trendforsker hos Peclers Paris.
Og de sier videre:
"Vi lever i en hyperkoblet, digitalisert og fysisk verden, der virkelighet og fiksjon møtes, der vi tar virtuelle turer og bruker 3D-utvidede virkelighetsbriller, samtidig som vi er interessert i aromaterapi og lysbehandling, og i å stimulere alle fem menneskelige sanser".
Restauranter er designet med innbydende "hjemlig" innredning, mens Savoy Palace's Laurea Spa tilbyr total fordypelse i grønne områder, etterligne Madeiras legendariske skog. Morgendagens forbrukere søker mer kvalitetsopplevelser, men med stor utviklingspotensiale og en besluttsom miljøbevisst dimensjon, som det 3D-printede hotellprosjektet, El Cosmico i Texas, designet i samarbeid med BIG, ICON og Liz Lambert.
TECH EDEN på messen
TECH EDEN vil kunne oppleves flere steder på messen, der den futuristiske estetikken og teknologiske fremskrittene, sammen med den myke tilnærmingen og ønsket om en tilbakevending til det naturlige, vil forenes på nye måter.
Detaljhandelen, sett gjennom tre trender: "Whats new? – in retail”-området har utviklet seg til en ekte tankesmie for omni-kanaldistribusjonssektoren. Her vises et utvalg av nye produkter, et program med workshops og konferanser, en kafé og en mengde merchandising-ideer. François Delclaux vil presentere et rom for kildehenvisning, inspirasjon og utveksling i samarbeid med det globale designbyrået BETC. Stedets scenografi har fått den mykeste designen, der "tech" gir en diskret uttrykk med omsluttende materialer, naturlige former og myke farger, som vil danne rammene for tre hovedtrender: Bærekraftig minimalisme, ansvarlig brutalisme (gjenvinning og gjenbruk av materialer) og organisk flyt.
Hjemmet som en beroligende kokong: I en post-innesperringssammenheng transformeres hjemmet i forhold til oppførsel og konsekvensene av fjernarbeid, open source-teknologi og e-handel. Den sterke nye trenden innen interiør fortsetter: Den private boligen betraktes som en tilflukt, en beroligende kokong med en vennlig, modulær design; stuen blir et kontor, mens badet er en stue dedikert til velvære.
På "Whats new? In Decor" trendrommet vil Elisabeth Leriches fokusere på en frisk tilnærming til innredning inspirert av temaet TECH EDEN og omsatt til mønstre, tekstiler, installasjoner og fordypende innredning.
Hotell- og restaurantbransjen: I hjertet av "Hospitality Lab" vil Peclers Paris skape tre biofile, fordypende og fremtidsfokuserte ”escape pods”: Opvåkning, aktiv og regenerativ. Hver av disse vil inkarnere en av sidene av en gjestfrihetssektor som stadig utvikler seg og tilbyr nye tilnærminger til den gunstige "escape"-opplevelsen: Kafeen smelter sammen med et velværerom, luksuriøse bad dukker opp på hotellrom og tilbyr flersensoriske opplevelser, og ventesteder som flyplasser eller togstasjoner muterer til idrettshaller takket være de nyeste fordypningsteknologiene.
FAKTA Om Maison&Objet
Siden 1994 har Maison&Objet (SAFI, et datterselskap av Ateliers d'Art de France og RX France) animert og forent det internasjonale samfunnet av dekorasjon, design og livsstil. Dens varemerke? Evnen til å provosere fruktbare internasjonale møter, for å øke synligheten til merkene som deltar på showene eller dens digitale plattform, men også en enestående instinkt for å fremme trendene som får dekoreringsverdenens hjerte til å slå.
- Maison&Objets oppgave er å avsløre talenter, tilby muligheter for online og offline utveksling og inspirasjon og lette utviklingen av virksomheter. Med to årlige messer for fagfolk og Paris Design Week i september er Maison&Objet en viktig bransjebølge.
- Online og året rundt siden 2016 gir MOM (Maison&Objet and More) kjøpere og merker muligheten til å utvide nettverket sitt, lansere nye samlinger eller skape kontakter utover fysiske møter. I 2023 implementerer Maison&Objet nye digitale tjenester, og MOM blir en markedsplass. På sosiale medier har de en samfunn på nesten to millioner fagpersoner på Facebook, Instagram (+1M følgere), Twitter, LinkedIn, Xing, WeChat og nå også TikTok.
- Maison&Objet er bannerfører for Paris Capitale de la Création og er en katalysator for å posisjonere Paris som en viktig magnet for internasjonal kreativitet.