Tiden under og etter korona
–Vi taklet utfordringene. Stamati Stenseth, daglig leder for Bo Bedre.
Det var rare tider for Stamati Stenseth og Bo Bedre våren 2020.
–Alle de ansatte var plutselig permitterte, men dette rir vi av, tenkte jeg.
Han hadde riktignok en minimumsbemanning gående slik at de butikkene fra hans 400 kunder som holdt åpent ikke mistet tilgang på produktene fra Bo Bedre. Hans fire ansatte var 90% permittert, Stamati selv var 80% permittert.
–Og faktisk, vi solgte mer enn det jeg hadde trodd situasjonen tatt i betraktning, men nedgangen ble likevel ganske betydelig. Vi hadde omtrent ikke telefoner eller henvendelser fra kunder på en lang periode. Det var stille.
Det første Bo Bedre gjorde var å kontakte de som hadde nettbutikk for å hjelpe dem på best mulig måte. Flere merket god respons på salg.
–Det kan komme noe godt ut vanskelige perioder når man begynner å tenke annerledes. En del av våre kunder innså at kombinasjon av nettsalg og fysisk butikk er måten å drive på fremover.
Hvordan var stemningen generelt blant kundene?
–Enkelte var innstilt på å komme i gang igjen så raskt som mulig. Andre var mer betenkt over hele situasjonen, spesielt de som driver i typiske turistområder på Vestlandet. Sommeren er perioden de har mest inntjening og kunder i butikkene. Blir det bare norske turister i år? Nordmenn bruker også penger tenkte de, og håpet at lokalbefolkningen ville støtte opp om dem.
Interessen for Norgesferie tok helt av for situasjonen endte med at 2020 ble året da alle ville gjenoppdage landet sitt. Hotellene har fulle hus, spisesteder går bra og butikkene får kunder igjen. Spesielt har alle de som selger varer til hus og hjem gode tider. Været på tidlig sommer var strålende, folk begynte å kunne omgås hverandre. Alle var utsultet på sosial kontakt.
–Det var optimisme underveis selv med spenning og usikkerhet, de fleste fikk med seg at Norge hadde ting under kontroll. Stemningen hos oss og hos kundene våre var helt grei, vi hadde god kontakt hele veien.
Så hva med reiser og messebesøkene? Stamati skulle vært på besøk hos en produsent i Portugal den 11. mars for å planlegge neste sesong.
–Jeg skulle på tur med en danske. Han fikk forbud mot å reise, så da dro ikke jeg heller. Jeg ventet ved gaten på flyplassen, men avlyste turen og hentet bagasjen.
Formex er avlyst. Oslo Design Fair er avlyst. Formland skal arrangeres som en litt annerledes versjon, det blir spennende å se.
–Når helsedirektøren sier at vi ikke kan slippe til mer enn 200 personer begrenser det seg selv. Jeg skjønte tidlig at ikke alle messene kunne arrangeres. Vi er 4 selgere, så vi valgte å reise og selge land og strand rundt. Vi er godt rustet med salgsapparat i hele Norge, en stor fordel når vi startet opp igjen. Jeg hadde aldri hatt flere på salg enn i 2020, så jeg var godt rustet den dagen vi åpnet.
Som alternativ til de etablerte messene, gikk Bo Bedre sammen med aktørene Novelties, Brunt Hus og New Mags om felles showroom i Moteforums lokaler på Skøyen i Oslo fra 8. august for å møte kundene.
Stamati ser fremover, han har opplevd opp- og nedturer før og har erfaring på at ting ordner seg. Selv om det tar tid og krever innsats.
–Jeg hadde Kähler i Norge fra 2010 til 2016 og satte rekorder i bransjen. Så mistet jeg agenturet i 2016, men har bygd opp firmaet igjen med å satse på nytt. I år hadde jeg en flott og fantastisk omsetning i januar og februar og doblet ordrene i mars. For deretter å motta avbestillinger fra de kundene som stengte og ikke kunne betale regninger. Vi har mest frittstående kunder og de er mest sårbare i slike situasjoner.
Hvilke merker har du tro på nå?
– Vi har en ok miks av produkter og tilpasninger av sortiment utover landet. Tenderflame er størst og har vokst kraftigst, vi hadde faktisk grei omsetning også i vår. Grunnen er at folk er mer hjemme, skal kose seg og vi treffer med de produktene. I tillegg har vi truffet særdeles godt med Tenderflames nye utekolleksjon i år. Den passer perfekt til mer tid hjemme.
Novoform er trefigurer som spurver og fugler, og selger jevnt og trutt.
Stuff er produkter av tre med skinn hvor fjeler og tilbehør til kjøkken samt skinnforklær selger best. Lind DNA har populære spisebrikker i skinn og de har også startet med møbelkolleksjon jeg ser frem til å lansere. Firmaet er helt i tiden med tanker om bærekraft og resirkulering.
I tillegg selger Bo Bedre Dottir keramikk og brukskunst til bord og vaser, og Mignis bordlightere. I tillegg verdens mest solgte kverner fra Crushgrind, hovedsakelig mot HORECA-markedet.
Hva med tiden fremover?
–Vi har fått et annet syn på det som ligger i nærheten av oss. Det er mer fokus på bærekraft, støtte opp under nærbutikker og lokalmiljø. Enkelte brukte tiden i vår på å være kreative og stod klare til alt normaliserte seg. Det å utnytte krevende tider med å tenke ut nye ideer, er smart! Avrunder Stamati Stenseth.
Om Bo Bedre
Spesialister innen skandinavisk design
-Skaper og distribuerer skandinavisk produktdesign.
-Identifiserer hva er kommende trender, farger og materialer.
-Finner riktig produsent som kan gjøre prosjektet til riktig tid og pris.
-Har kunnskap og erfaring.