Vekstbedrifter kan omgå likviditetsfellen med forsyningskjedefinansiering

Mange bedrifter må forhåndsbetale leverandører for varene som er forutsetningen for vekst. Det binder likviditet i en tung forsyningskjede, og det hemmer. Det danske motevekstselskapet VINNY's har valgt å bruke en kapitalpartner som finansierer produktkjøp. Det frigjør kapital og baner vei for helt nye muligheter.

Mangel på likviditet er et stort hinder for voksende handelsbedrifter. Det er vanskelig å skalere virksomheten når likviditeten er bundet opp i en lang og tung forsyningskjede.. Foto: 123rf.com

Mangel på likviditet er et stort hinder for voksende handelsbedrifter. Det er vanskelig å skalere virksomheten når likviditeten er bundet opp i en lang og tung forsyningskjede. Et eksempel er det danske skomerket VINNY's, som setter sko i produksjon i Portugal. De må betale på forskudd ved bestilling og har inntil nylig befunnet seg i et konstant finansieringskappløp fra betaling for varene hos leverandøren til å selge varene til kundene. Det kan gå flere måneder. Mange bedrifter må i dag selge med rabatt for å få kontanter raskt. Andre velger raske og miljøskadelige transportmetoder som fly. Det påvirker marginene og bedriftens miljøprofil.

Ifølge Bain & Company er 30 prosent av verdenshandelen forhåndsbetalt. Det finnes ulike finansieringsmodeller, og svenske Treyd har utviklet sin egen løsning, som de ikke nøler med å kalle en banebrytende løsning. Det involverer kun handelsselskapet og Treyd, der andre løsninger innen 'supply chain financing' involverer både kjøper og selger – og kanskje også en bank. De nyeste modellene gjør den litt tyngre og tregere.

Treyds løsninger fungerer slik: Treyd betaler fakturaen fra skoprodusenten i Portugal slik at VINNYs kan beholde likviditeten i selskapet for vekst og skalering. Ved å utsette betalingen kan VINNY's selge varene før de må betale Treyd. Dette gjør at de kan holde tempoet oppe og slippe å velge mellom å investere i vekst eller varelager. VINNY's begynte å designe sko i 2019, og er nå oppe i en tosifret millionomsetning.

"Det er en avgjørende hjelp at vi kan finansiere varekjøp uten å måtte bruke all vår likviditet på det. Dette gjør at vi kan utfolde vårt fulle potensial og at vi kan skalere vår virksomhet mye raskere", sier Malte Videbæk.. Foto: Morph Lifestyle

Forenkle forsyningskjeden

Treyd ble grunnlagt på en filosofi om at virksomheter fortjener å vokse uten å bekymre seg for kontantstrøm og likviditetsflaskehalser. Treyd tilbyr engros-, e-handel og detaljhandel en ny finansieringsplattform som gjør det enkelt for selgere å selge varer først og betale leverandører senere.

På denne måten unngår de å bli kvalt av strenge krav om rask betaling til den internasjonale leverandørkjeden og kan i stedet styrke likviditeten og investere i drift og vekst. Løsningen gjør det også enklere for handelsbedrifter:

å kjøpe mer til bedre priser og mer miljøvennlige fraktmetoder,
ha flere varer på lager og dermed øke omsetningen, også
kontrollere kontantstrømmen og redusere behovet for eksterne investorer eller aksjekompensasjon.

Handelsselskapene har inntil fire måneders kreditt hos Treyd og betaler et gebyr på 1,3 prosent i gjennomsnitt per måned av leverandørens faktura.

Mangel på likviditet er et stort hinder for voksende handelsbedrifter. Det er vanskelig å skalere virksomheten når likviditeten er bundet opp i en lang «En av styrkene med løsningen vår er at vi er raske. Kunden kan få tilgang til finansieringsløsningen innen 24 timer», sier Nikolaj Krogsgaard Thomsen.. Foto: Treyd

Finansiering på 24 timer

«Vi er et supplement til bedriftene, og vi føler stor interesse fra bedrifter innen mote, livsstil, forbrukerelektronikk, industriell elektronikk og bilforhandlere. En av styrkene med løsningen vår er at vi er raske. Kunden kan få tilgang til finansieringsløsningen innen 24 timer», sier Nikolaj Krogsgaard Thomsen, som er landssjef for Treyd i Danmark.

Treyds ambisjon er å bli den største i verden til å tilby kortsiktig kjøpskreditt til detalj- og grossistbedrifter via en enkel og intuitiv fintech-plattform. Treyd, som kan beskrives som et «Klarna for bedrifter», har vokst raskt i Sverige og Storbritannia og går nå for alvor inn i de andre nordiske landene. Treyd har i dag 90-100 kunder i Danmark og har nettopp rundet opp 1,3 milliarder SEK i finansierte varekjøp.

Om Treyd

Virksomhden har et team på 60+ med hovedkontor i Sverige og kontorer i London og Kairo. Treyd ble etablert i Stockholm, Sverige, i 2019 av administrerende direktør Peter Beckman og CTO Sameh El-Ansary. De møttes i Antlers inkubatorprogram for startups (www.antler.co) og oppdaget at mange SMB-er led på grunn av kapitalutfordringen i forsyningskjeden. De utviklet Treyd som en ny måte å møte likviditetsbehovet til handelsselskaper. Treyd har nettopp blitt godkjent som finansselskap av det svenske finanstilsynet og er nå offisielt lansert i Danmark, Norge og Finland. I 2022 tidoblet Treyd sine inntekter og har nå over 500 bedriftskunder.

Finansiering av varekjøp løser en vanskelig utfordring

«Finansiering av kjøp av varer og likviditet er en stor utfordring og hindring for mange vekstbedrifter, og det var også tilfellet for VINNY's. Vi fant Treyd og har allerede her i 2023 frigjort mye likviditet, som vi kan bruke til å utvikle virksomheten vår. Vi trenger bare å ha varer i hyllene. Hvis vi ikke har det, har vi ingen grunn til å eksistere. Så det er en avgjørende hjelp at vi kan finansiere varekjøp uten å måtte bruke all vår likviditet på det. Dette betyr at vi kan utfolde vårt fulle potensial og at vi kan skalere virksomheten vår mye raskere», sier Malte Videbæk fra Morph Capital. Han er investor og styremedlem i moteselskapet VINNY's.

Han har jobbet i mote- og livsstilsbransjen de siste 15 årene og har prøvd litt av hvert. Han har blant annet stått for innkjøp av alt herretøy til Magasins varehus, vært med på å bygge, skalere og liste Boozt.com, vært direktør i Samsøe Samsøe og vært uavhengig rådgiver for en rekke av Nordens ledende mote. selskaper. Siden 2022 har han drevet investeringsfondet Morph Lifestyle, som investerer i «fremvoksende kreative talenter».

«Hele denne reisen har bidratt til en inngående kjennskap til bransjen og bransjens utfordringer, som kapitalforvaltning. Jeg tror at Treyd løser en veldig reell og allment tilstedeværende utfordring i motebransjen og også i mange andre bransjer, hvor finansiering av varekjøp spiller en stor rolle», sier han.

Bankene strammer inn utlånspolitikken

Bankene forventer å stramme inn utlånspolitikken dramatisk ved inngangen til 2023. Det betyr at vi må tilbake til finanskrisen for å finne et tidspunkt da det var vanskeligere å låne. Bankenes risikooppfatning av selskapene øker, og viljen til å ta risiko krymper. Dette er konklusjonen i en undersøkelse utført av SMVdanmark fra desember 2022. I løpet av 2022 har selskaper tatt opp lån i finansinstitusjonene i rekordhøy grad – spesielt via kassekreditt. Selskapene har vært presset på likviditeten av flere årsaker, blant annet fordi flere selskaper har bygget opp store lagre på grunn av forsyningsproblemer. I tillegg opplever stadig flere små og mellomstore bedrifter at kundene deres krever lengre betalingsbetingelser. Bankene begynner nå å stramme inn i utlånspolitikken, og derfor forventes omfanget av nye utlån å falle etter hvert som det blir vanskeligere for bedrifter å låne til for eksempel investeringsprosjekter.

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023