Versace kommer til Norden

Hamonoya har fått distribusjonen av alle merkene i Acturus Group i mesteparten av Norden. Dette inkluderer svært eksklusive merker som Versace og Swarovski til Danmark, men også merker som Rosenthal, Junto, Thomas, Sabonet og Paderno. Eva Veileborg Hald og Martin Riis ser frem til den nye, store utfordring.

Eva Veileborg Hald og Martin Riis i Hamonoyas showroom, som er blitt fullstendig ombygd etter at de mange nye merkene fra Acturus Group har kommet på hyllene.. Foto: Pia Finne

Det er en stor oppgave og en svært spennende utfordring som venter det danske selskapet Hamonoya. Fra august overtok de nemlig distribusjonen av alle merkene i Acturus Group i mesteparten av Norden, inkludert Rosenthal med Junto, Thomas, Versace og Swarovski, samt Sabonet og Paderno.

Siden Eva Veileborg Hald tok over Hamonoya og Martin Riis ble COO i selskapet, har målet vært å skape en bred plattform som dekker både kjøkken- og spisesegmentene. Med det nye samarbeidet med Acturus Group er målet nådd, og Hamonoya er nå en totalleverandør innenfor segmentene.

"Vi gikk fra å være en spesialleverandør til å bli en totalleverandør. Vi var eksperter på kjøkkendelen, men manglet noe for å oppnå det vi ønsket innenfor spising, så vi utforsket mulighetene og markedet og tok kontakt med Acturus Group for over et år siden. Så prosessen har vært lang, men nå er samarbeidet en realitet," forteller Martin Riis. Og med det har de nådd et nivå hvor de, som Martin sier det, kan tilby mye mer i forhold til å være partnere for aktørene i bransjen.

Både Eva Veileborg Hald og Martin Riis er innstilt på at spesielt spisesegmentet er en utfordrende marked å bevege seg inn i, men de føler seg også overbeviste om at med et merke som Rosenthal i ryggen, vil det nok være mulig.

"Rosenthal er en sterk aktør på markedet. De har eksistert siden 1849, så de har erfaring. Samtidig dekker de ikke bare én stil, men mange stiler, fra rå keramikk til det fine porselenet til det eksklusive og ekstravagante med merker som Versace og Swarovski, og fra det moderne til Maria-serien, som er over 100 år gammel," fastslår Martin Riis, som også nevner at Rosenthal produserer på egne fabrikker i Europa, og årlig produseres det 11 millioner enheter.

Acturus Group har vært godt representert i Norge i over 20 år, og Hamonoya har ansatt den tidligere agenten som tidligere håndterte salget, så det norske markedet vil bli betjent som tidligere. Planen er selvfølgelig at det danske markedet skal nå opp på nivået til det norske når det gjelder omsetning i løpet av noen år.

Junto fra Rosenthal.. Foto: Rosenthal

"Rosenthal har produkter i alle prisnivåer, fra 200 kr. og oppover. Men vi føler at vi spesielt kan få en inngang i det ultra-premium segmentet med merker som Versace," sier Eva Veileborg Hald, og legger til at forhandlere av både Versace og Swarovski må godkjennes av merket før de kan selge dem.

Eva og Martin forteller at nesten alle innkjøpere som har vært i showroomet i Glostrup, har blitt fascinert av de overdådige Versace-produktene, og det med god grunn. De er rikt dekorert med mønstre i vakre farger og belagt med ekte gull, slik at alle kan oppfylle drømmen om det ekstravagante.

"Og i motsetning til hva vi trodde, er det faktisk de unge som er mest begeistret for Versace-porselenet," sier de.

Generelt vil Hamonoya satse på midt- til ultra-premium segmentet med de mange nye merkene i porteføljen, og Martin mener klart at det er gode muligheter.

"Bransjen trenger fornyelse. Mange av de veletablerte merkene er litt statiske, og i butikkene ser man de samme produktene på hyllene. Det vil vi gjerne endre på."

Således vil de satse på både kjedebutikkene og små individuelle high-end butikker. "Vi viste kolleksjonene til kjedene på Ambiente, og allerede der fikk vi en god indikasjon på at de ønsket å samarbeide."

Hamonoya velger produktgrupper og merker fra den store Acturus-kolleksjonen som de mener passer til det nordiske markedet, og innenfor dette utvalget vil de ha lagerbeholdning, slik at varene kan lagres hos Hamonoya og ikke i butikkene.

Samtidig som de lanserer de mange nye merkene, faser de ut noen av de eksisterende merkene for å fokusere på det riktige området. Martin og Eva har ikke umiddelbart ønske om å ta inn flere merker.

"Men når det er sagt, vil vi selvfølgelig jevnlig vurdere produktporteføljen vår og fortsette å arbeide etter prinsippet om at hvis et merke kommer inn, må et annet merke gå ut. Kategorimessig er vi nå godt dekket, og vi tror at vi har en posisjon i markedet som kan utvides, og ikke minst at vi har en klar berettigelse i markedet fremover."

Sambonet fra Arcantus Group.. Foto: sambonet

Fra Thomas.. Foto: Thomas

Versace.. Foto: Versace

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023