Versace kommer til Norden
Hamonoya har fått distribusjonen av alle merkene i Acturus Group i mesteparten av Norden. Dette inkluderer svært eksklusive merker som Versace og Swarovski til Danmark, men også merker som Rosenthal, Junto, Thomas, Sabonet og Paderno. Eva Veileborg Hald og Martin Riis ser frem til den nye, store utfordring.
Det er en stor oppgave og en svært spennende utfordring som venter det danske selskapet Hamonoya. Fra august overtok de nemlig distribusjonen av alle merkene i Acturus Group i mesteparten av Norden, inkludert Rosenthal med Junto, Thomas, Versace og Swarovski, samt Sabonet og Paderno.
Siden Eva Veileborg Hald tok over Hamonoya og Martin Riis ble COO i selskapet, har målet vært å skape en bred plattform som dekker både kjøkken- og spisesegmentene. Med det nye samarbeidet med Acturus Group er målet nådd, og Hamonoya er nå en totalleverandør innenfor segmentene.
"Vi gikk fra å være en spesialleverandør til å bli en totalleverandør. Vi var eksperter på kjøkkendelen, men manglet noe for å oppnå det vi ønsket innenfor spising, så vi utforsket mulighetene og markedet og tok kontakt med Acturus Group for over et år siden. Så prosessen har vært lang, men nå er samarbeidet en realitet," forteller Martin Riis. Og med det har de nådd et nivå hvor de, som Martin sier det, kan tilby mye mer i forhold til å være partnere for aktørene i bransjen.
Både Eva Veileborg Hald og Martin Riis er innstilt på at spesielt spisesegmentet er en utfordrende marked å bevege seg inn i, men de føler seg også overbeviste om at med et merke som Rosenthal i ryggen, vil det nok være mulig.
"Rosenthal er en sterk aktør på markedet. De har eksistert siden 1849, så de har erfaring. Samtidig dekker de ikke bare én stil, men mange stiler, fra rå keramikk til det fine porselenet til det eksklusive og ekstravagante med merker som Versace og Swarovski, og fra det moderne til Maria-serien, som er over 100 år gammel," fastslår Martin Riis, som også nevner at Rosenthal produserer på egne fabrikker i Europa, og årlig produseres det 11 millioner enheter.
Acturus Group har vært godt representert i Norge i over 20 år, og Hamonoya har ansatt den tidligere agenten som tidligere håndterte salget, så det norske markedet vil bli betjent som tidligere. Planen er selvfølgelig at det danske markedet skal nå opp på nivået til det norske når det gjelder omsetning i løpet av noen år.
"Rosenthal har produkter i alle prisnivåer, fra 200 kr. og oppover. Men vi føler at vi spesielt kan få en inngang i det ultra-premium segmentet med merker som Versace," sier Eva Veileborg Hald, og legger til at forhandlere av både Versace og Swarovski må godkjennes av merket før de kan selge dem.
Eva og Martin forteller at nesten alle innkjøpere som har vært i showroomet i Glostrup, har blitt fascinert av de overdådige Versace-produktene, og det med god grunn. De er rikt dekorert med mønstre i vakre farger og belagt med ekte gull, slik at alle kan oppfylle drømmen om det ekstravagante.
"Og i motsetning til hva vi trodde, er det faktisk de unge som er mest begeistret for Versace-porselenet," sier de.
Generelt vil Hamonoya satse på midt- til ultra-premium segmentet med de mange nye merkene i porteføljen, og Martin mener klart at det er gode muligheter.
"Bransjen trenger fornyelse. Mange av de veletablerte merkene er litt statiske, og i butikkene ser man de samme produktene på hyllene. Det vil vi gjerne endre på."
Således vil de satse på både kjedebutikkene og små individuelle high-end butikker. "Vi viste kolleksjonene til kjedene på Ambiente, og allerede der fikk vi en god indikasjon på at de ønsket å samarbeide."
Hamonoya velger produktgrupper og merker fra den store Acturus-kolleksjonen som de mener passer til det nordiske markedet, og innenfor dette utvalget vil de ha lagerbeholdning, slik at varene kan lagres hos Hamonoya og ikke i butikkene.
Samtidig som de lanserer de mange nye merkene, faser de ut noen av de eksisterende merkene for å fokusere på det riktige området. Martin og Eva har ikke umiddelbart ønske om å ta inn flere merker.
"Men når det er sagt, vil vi selvfølgelig jevnlig vurdere produktporteføljen vår og fortsette å arbeide etter prinsippet om at hvis et merke kommer inn, må et annet merke gå ut. Kategorimessig er vi nå godt dekket, og vi tror at vi har en posisjon i markedet som kan utvides, og ikke minst at vi har en klar berettigelse i markedet fremover."