Vi har en plikt til utvikling

Selv om tider er litt utfordrende, ser prosjektsjefen for Formland, Flemming Andersen, positivt på fremtiden. Han mener at messkonseptet er og skal være i utvikling, og han fastslår at det allerede vil bli innført nye initiativer på den kommende messen i august, blant annet et dedikert område for utendørsaktiviteter. I tillegg er det mye inspirasjon å hente, ikke minst i trendsonene.

Slik vil Formland Outdoor se ut. Foto: Formland/Tony Brøchner.

"Formland som plattform har en plikt til utvikling. Både for bransjens og for vår egen skyld, for stillstand er tilbakegang," sier prosjektsjefen for Formland, Flemming Andersen, før messen den 20.-22. august.

Han mener klart at messkonseptet kontinuerlig må utvikles, og det handler blant annet om å i større grad tematisere og konseptualisere utstillerne, slik at både utstillere og besøkende kan visualisere og identifisere seg med det.

På messen i august jobber de med en ny måte å tenke messer på, med et nytt dedikert område for utendørsaktiviteter og i Fashion-hallen, som ble lansert i januar, ser vi også en ny, mer åpen og mykere stil som videreutvikles til august.

"I 2024 er planen å introdusere det nye, mer temabaserte messkonseptet bredere i flere av segmentene på Formland," forteller Flemming Andersen, og legger til at de allerede har innledende samtaler med utstillerne.

"Det skjer endringer i besøkendes måte å handle på. I dag er innkjøpene ikke begrenset til to ganger i året. Det kan handles kontinuerlig på nettet. Det betyr også at messen i mye større grad må inspirere. Det er her man kommer for å møte menneskene bak merket og oppleve merkets DNA i et miljø som støtter hvem de er, og ikke nødvendigvis for å se alle farger og modeller i produktsortimentet. På lang sikt betyr det at flere utstillere vil revurdere sin stil og i større grad bruke standen til å markedsføre seg," forklarer Flemming.

For Formland var Taste-hallen et eksempel på et skritt i riktig retning med sitt stilrene uttrykk, og nå følger Fashion og Outdoor etter, og i 2024 er det Interiørhallenes tur, der konseptene strammes opp.

"Strammere konsepter er i alles interesse," fastslår Flemming Andersen, som forteller at besøkende etterspør miljøer med et tydelig uttrykk som de kan identifisere seg med, slik at de får en wow-opplevelse og har lyst til å tilbringe mertid i området.

Fra Formlands grønne oase. Formland/Tony Brøchner.

Vi kjenner morgenluften

Etter to-tre rekordår for interiør- og designbransjen har ting nå normalisert seg, og med tanke på den forestående messen kjenner Flemming Andersen morgenluften.

"Det er fortsatt deler av bransjen som er under press, men andre ser nå optimistisk på fremtiden, og vi satser på at den gode stemningen som var på Formland i januar, blir videreført til august."

Og utviklingen på Formland har som nevnt på ingen måte stoppet opp. Tvert imot.

Formland Garden, som er resultatet av en avtale mellom Danske Havecentre og MCH A/S, betyr at Danske Havecentres årlige fagmesse virkelig blomstrer fra januar 2024, men den starter allerede i liten skala i august, hvor terminen er gunstig for flere av bransjens leverandører. Dette blir også startskuddet for en mer spennende hall K, som får nytt liv.

Det bidrar også GASA Greenhouse til. Selv om det selvfølgelig fortsatt handler om blomster og planter, lanseres nå GASA lifestyle. Et konsept de har skapt med fokus på fire kundetyper innen blomster i samarbeid med Alberte Hammer, som representerer det nye og ungdommelige.

"Så GASA lifestyle beveger seg mer i retning av en trend- og inspirasjonssone enn å være ren blomsterbasert," forklarer Flemming Andersen.

Og dette fører videre til et helt nytt utendørsområde som settes fokus på denne gangen.

"Dette er et utelivskonsept med utgangspunkt i den bevegelsen som finnes innenfor dette området. Vi ønsker med andre ord å utvikle et unikt utendørsunivers med utemøbler og tilbehør, og der vi spiller på alle sanser. Hallen er inndelt i soner; skog og trær, sand og vann, og med skjermer som projiserer og skifter mellom dag og natt."

Hittil har utstillere som Eva Solo, Nordisk, Hay, Louis Poulsen, Blomus og flere spennende merker meldt sin interesse. "Det blir en miks av nye merker som ikke har vært på Formland før, og sterke Formland-merker som også ønsker å vise hva de kan innenfor utendørsaktiviteter."

Det produktet som etterspørres mer enn noensinne, er oppmerksomhet, omsorg og nærvær. Forbrukerne vil bli hørt, sett og bortskjemt i en tid der verden føles litt mer usikker og uoversiktlig enn den pleier å være, sier Flemming Andersen før Formland. Formland/Tony Brøchner.

Spisestue i sterkeste oppstilling

"Selvfølgelig har vi Dining tilbake i sterkeste oppstilling med alle de ledende merkene," forteller Flemming Andersen.

Som noe nytt i år har Imerco City blitt flyttet en uke slik at den holdes fra søndag til tirsdag uken etter Formland. "Dette betyr at utstillerne kan fokusere på besøkende fra andre typer butikker, samt selvfølgelig Kop & Kande-kundene, som fortsatt har sitt område på Formland. Deretter kan utstillerne som skal delta på både Formland og Imerco City la standene sine stå og komme tilbakeuken etter," forklarer Flemming Andersen, og endringene har fått svært gode tilbakemeldinger.

Trenden - Grounded - The Element of Living

Grounded er når det helt nære og trygge møter det mer drømmende og lette. Det sier Fly//Helsted, som står bak trendsonen på Formland.

I et univers med røtter i elementene blir tingene snudd på hodet for å få betrakterne til å se tingene fra en ny vinkel.

Utstillingsformen er leken. Utstillinger, materialer og formspråk blir visuelle tolkninger av elementene jord, ild, vann og luft, og skaper samspill med de utstilte produktene.

Formspråket er solid, fyldig og kraftig, med quiltede stoffer og polstrede detaljer i lin, ull og resirkulerte materialer. En kombinasjon av lette tekstiler som flagrer i vinden, glass og gjennomsiktige overflater som reflekterer og skaper nye rom. En trend som omfavner det enkle, rene uttrykket, det ufullkomne og naturlige, med inspirasjon fra ny brutalisme og wabi-sabi. Skjønnheten i det uperfekte.

Med to tolkninger av tidens fargepaletter, de varme, dype tonene og de kalde, klare nyansene, skaper vi sterke referanser til Moder Jordens fargeunivers. Materialene i Grounded er basert på gjenbruk, oppcycling, resirkulering og omtanke. Vi ønsker å kombinere materialene på nye måter og skape inspirasjon både til innredning og produktvalg i din butikk.

Vi befinner oss i en foranderlig verden som skaper en økende tendens til å bli mer "grounded" i vår tilnærming til livet. Vi må lære å navigere i en verden med AI og metaverse, der vi har en nat...


Vi beveger oss i en foranderlig verden som skaper en økende tendens mot å bli mer "grounded" i vår tilnærming til livet. Vi må lære å navigere i en verden med AI og Metaverse, hvor vi har en naturlig skepsis og usikkerhet overfor det ukjente og hvordan disse teknologiene vil påvirke våre liv og samfunn. Tillit og gjennomsiktighet blir stadig viktigere for oss. Vi søker etter mer balanse og trygghet.

Vi ønsker å ta vare på vår Moder Jord. Det gjenspeiles i vårt behov for å komme nærmere naturen og dens rå og umiddelbare skjønnhet. Det er meningsfullt. Vi søker det vi kjenner for å skape harmoni i våre liv. Det store fokuset på klimaet får oss til å ønske enklere rammer for våre liv, for å gi plass til det som er vesentlig. Vi krever gjennomsiktighet i hele verdikjeden og stiller krav til høy kvalitet, godt håndverk og en ekte historie.

Vi ønsker å ta vare på vår jord. Det samme gjør den unge forbrukeren.

Verden dreier seg, og vi må dreie med.

TrendCafé: Salon d'Amour

Trendjeger Anette Eckmann står bak messen TrendCafé og workshop-området, Salon d'Amour, som fokuserer på samvær og nærvær. I Salon d'Amour kan besøkende melde seg på en workshop eller ta en pause i de inspirerende rammene designet og innredet av Anette Eckmann / Eckmann Studio.

"Det handler om kjærlighet," sier Anette Eckmann. "Et kjøp handler ikke bare om pris, men om opplevelsen man får som kunde. Det er et must at du elsker å drive virksomheten din og derfor gjør alt for å gi kundene dine en annerledes og minneverdig kjøpsopplevelse. Det krever at du møter kundene med åpne armer, interesse, empati og forståelse. At du formidler lidenskapen din, er overbevisende og genuint interessert. Loyaliteten til et merke blir mye større hvis det er kjærlighet i tjenestene som tilbys.

God service, god oppfølging og gode opplevelser betyr alt.

Inspirasjonen til Salon d'Amour er hentet fra 1600-tallets Frankrike, der salongkulturen oppstod. Her møttes grupper av kunstneriske, litterære og politisk interesserte personer for opplesninger, musikk, underholdning, diskusjon, kreativt arbeid og samvær. Man møttes av kjærlighet til et tema, for å utvikle seg, for å dyrke fellesskapet og nærværet, samt nyte en lett servering.

Salongkulturen bygget på en lidenskap for estetikk og dannelse, verdier vi fortsatt bør implementere og reflektere over i dag.

Forretningslivets øyeblikksbilde

MyMye tyder på at de kommende årene blir utfordrende for detaljhandelen. Det har blitt vanskeligere å drive virksomhet og lage langsiktige planer. Vi må stadig forholde oss til de tre K-ene: krise, krig og kaos! Det finnes ikke lenger noe som heter "enkle løsninger" eller å gjøre ting "som vi pleier". Det kan derfor være vanskelig å forutsi hvilke varer og tjenester forbrukerne kommer til å kjøpe.

Men én ting er sikkert: Produktet som etterspørres mer enn noensinne, er oppmerksomhet, omsorg og nærvær. Forbrukerne vil bli hørt, sett og bortskjemt i en tid der verden føles litt mer usikker og uoversiktlig enn den pleier å være.

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023