Vi skaper muligheter
Enten det gjelder produksjon av varer i Asia eller Cradle to Cradle-sertifiserte boligtekstiler, er Continuz på banen fordi det er det virksomheten gjør: Den hjelper andre virksomheter med å få de beste mulighetene. Og Thomas Vestergaard, som eier virksomheten, har mange års erfaring med innkjøp.
"Vi har spesialisert oss på innkjøp, og vi jobber med alt fra møbler til hjemmetekstiler og design for hjemmet. Ofte vokser vi sammen med de selskapene vi samarbeider med, for hvis kjemien er der, kan vi lære av kundene våre innenfor spesifikke kategorier. Den kunnskapen kombinerer vi deretter med vår kunnskap om innkjøp," forklarer Thomas Vestergaard, eieren av Continuz, som hjelper danske selskaper med å produsere i utlandet, primært i Asia, men også i Tyrkia og Litauen.
Thomas begynte i møbel- og tekstilbransjen i 1992, da han fikk jobb hos JYSK i Tyskland. Det utviklet seg videre. Han ble butikksjef, og han jobbet i Tyskland i 13 år, hovedsakelig med innkjøp.
"Jeg er ikke typen som lar ting ligge. Jeg tar initiativ og gjør forbedringer," og denne innstillingen har hjulpet ham gjennom karrieren. Fra JYSK-tiden til i dag, der hans overordnede tilnærming til Continuz-leverandørene er at alt er mulig.
Thomas forteller at Continuz startet i Vietnam og senere i Malaysia.
"Her kjente jeg allerede en rekke leverandører, og på den tiden var disse landene et Blue Ocean for mange europeiske merker.
Han understreker at for å drive virksomhet i dag, handler det i stor grad om å ha gode relasjoner. Kina er også et av landene hvor Continuz har samarbeidspartnere, og Thomas forteller at fraktprisene nå er tilbake der de var før korona, og at de kinesiske produksjonsselskapene er sultne. Men Thomas anbefaler også gjerne sine kunder å ikke legge alle eggene i én kurv.
"Risikospredning er bra, og derfor søker vi også mer samarbeid med østeuropeiske produksjonsselskaper enn vi gjør i dag."
Kvalitetskontroll
Kvalitetskontroll spiller en avgjørende rolle i Continuz' arbeid med innkjøp, og det er en sentral del av selskapets operasjoner.
"Vi samarbeider med QARMA INSPECT, som er en kvalitetsstyringsapp utviklet i Åbyhøj/Danmark, og vi har strukturert hele kvalitetskontrollprosessen for å sikre at vi ikke får en container full av poteter i stedet for møbler," sier Thomas med et smil.
Men også kvaliteten på produksjonen kontrolleres. Det gjøres inline-inspeksjoner, endelig kontroll og kontroller av containerkvaliteten. "Kvalitetskontrollen er en viktig del av arbeidet vårt, og vårt utgangspunkt er alltid at vi heller vil forsinke en forsendelse og betale boten enn å sitte igjen med en container full av noe som for eksempel ikke kan monteres når det kommer frem."
Også når det gjelder nye leverandører, er Continuz svært kritiske.
"Vi har en god leverandørbase som vi ønsker å pleie, og der vi vet at det fungerer. Det er nettopp her vi kommer inn som en forlengelse av selskapets innkjøpsavdeling. Vanligvis har selskapene god kontroll på salg og markedsføring, så vi kan ta oss av produksjonen." Og det gjør Continuz for både detaljhandelskjeder, store nettspillere og fabrikker som kan trenge alt fra LED-lys til møbler eller sengestøtter, samt handelsselskaper.
"De gjør i prinsippet det samme som Continuz, men av og til har vi mer erfaring eller kan få bedre priser," forklarer Thomas.
Fra moodboards til strenge briefs
Thomas forteller også at noen kunder kommer til ham med en løs idé om hva som skal produseres, et lignende produkt eller annet, mens andre kunder kommer med en streng brief med tekniske tegninger.
"Men vi jobber også med kunder som trenger en designer som kan designe et produkt fra bunnen av mot en royalty. Så det er mange veier til en løsning."
Continuz har to ansatte i Asia og et større antall fleksible team rundt om i Asia som kjenner markedene og vet hvordan produsentene tenker og handler.
"Det er viktig at kommunikasjonen er til stede, og det kan de sørge for med sin kjennskap til markedet, kulturen og språket."
Kvalitetskontrollørene i de forskjellige asiatiske landene er frilansere som vi kan trekke på når det er nødvendig.
"Men det er mennesker jeg stoler på og har det bra med," sier han.
Cradle to Cradle
I tillegg til å hjelpe andre med å få produsert sine varer, har Continuz også et byrå for boligtekstiler som er Cradle to Cradle-sertifisert. "Det er faktisk bare 3-5 selskaper i verden som selger Cradle to Cradle-sertifiserte boligtekstiler.
Cradle to Cradle er en designfilosofi hvor ideen er at produkter skal designes for å kunne inngå i biologiske eller tekniske kretsløp med mål om å skape verdi for mennesker, miljø og økonomi. Dette gjelder vannforbruk, kjemikalier og arbeidsforhold. Råvarene må ikke være genmodifiserte, og energien som brukes, må komme fra fornybare energikilder.
"Vi har funnet en produsent i Tyrkia som kan leve opp til dette," forklarer Thomas, som sier at tekstilene hovedsakelig selges under private merker. Fordi de er Cradle to Cradle-sertifisert, må de også kunne motta brukte sengetøy, håndklær osv., og resirkulere materialene.
De brukte tekstilene rives opp og resirkuleres blant annet til putefyll eller filletepper. Det som ikke kan resirkuleres, må kunne komposteres uten risiko for naturen. Så Continuz har flere ben å stå på, og Thomas er ikke i tvil om at det er et behov; både for hjelp til å produsere billigst og best, og for Cradle to Cradle-sertifiserte tekstiler.
"Vi er i ferd med å lansere salget av dem. De er litt dyrere enn andre tekstiler, men med den retningen utviklingen tar med hensyn til resirkulering, sirkulær økonomi og avfallshåndtering, vil det sannsynligvis bli en suksess over tid," avslutter Thomas Vestergaard.