Zalando fjerner villedende bærekraftsikoner
Zalando har forpliktet seg til å endre sin miljømarkedsføring.
Zalando har forpliktet seg til å endre sin miljømarkedsføring. Fremover vil selskapet bruke konkrete utsagn om for eksempel prosentandel av organisk innhold og resirkulert materiale i produktene i stedet for bærekraftsikoner og bærekraftsuttalelser. Forbrukerombudet har behandlet saken mot Zalando sammen med EU-kommisjonen og forbrukervernmyndighetene i Norge, Sverige og Tyskland.
Saken gjaldt Zalandos bruk av bærekraftsikoner, bærekraftsfilter og bærekraftsuttalelser, samt dokumentasjonen som kreves for å bruke den typen utsagn.
Zalando har forpliktet seg til å fjerne:
- Eventuelle villedende bærekraftsikoner – for eksempel et tre eller et blad – som ble vist ved siden av produktene.
- Bærekraftsuttalelser eller andre utsagn som indikerte en miljømessig og/eller etisk fordel uten en kvalifikasjon av utsagnet i umiddelbar nærhet til den.
- Bærekraftsikoner og bærekraftserklæringer fra Zalandos filterfunksjon.
I stedet har Zalando forpliktet seg til å:
- Oppgi informasjon om spesifikke produktegenskaper, for eksempel en prosentandel av hvor mye av et produkt som kommer fra resirkulerte materialer, inkludert på produktdetaljsiden.
- Gjør det mulig å filtrere produkter basert på produktets egenskaper, inkludert ut fra ett kriterium.
- Revider «bærekraftssiden» og introduser to nye nettsider: en med mer informasjon om produktstandardene og en om Zalandos bærekraftsrelaterte initiativer og strategier.
CPC-nettverket – som består av forbrukervernmyndigheter fra EU og EØS-landene – har akseptert forpliktelsene under forutsetning av at Zalandos markedsføring kan dokumenteres og forholder seg til forhold som har betydning for produktenes miljøpåvirkning.
Forbrukerombud Torben Jensen sier: «Bedrifter må kunne dokumentere miljøfordelene de markedsfører seg med, slik at forbrukerne kan stole på dem. Dersom en virksomhet bruker generelle utsagn etc. om klima, miljø eller bærekraft i sin markedsføring, stilles det strenge krav til dokumentasjonen».
«Vi anbefaler derfor at selskaper er så konkrete som mulig. På denne måten reduseres risikoen for å villede forbrukere, samtidig som uttalelsene blir lettere å dokumentere for selskapene».
«Samarbeidet med de andre EU- og EØS-landene har den fordelen at forbrukervernreglene relativt enkelt kan håndheves mot selskaper som markedsfører seg i flere EU- og EØS-land, noe som er til stor fordel for forbrukervernet».
-PF