Zalando fjerner villedende bærekraftsikoner

Zalando har forpliktet seg til å endre sin miljømarkedsføring.

Foto: 123RF.com

Zalando har forpliktet seg til å endre sin miljømarkedsføring. Fremover vil selskapet bruke konkrete utsagn om for eksempel prosentandel av organisk innhold og resirkulert materiale i produktene i stedet for bærekraftsikoner og bærekraftsuttalelser. Forbrukerombudet har behandlet saken mot Zalando sammen med EU-kommisjonen og forbrukervernmyndighetene i Norge, Sverige og Tyskland.

Saken gjaldt Zalandos bruk av bærekraftsikoner, bærekraftsfilter og bærekraftsuttalelser, samt dokumentasjonen som kreves for å bruke den typen utsagn.

Zalando har forpliktet seg til å fjerne:

  • Eventuelle villedende bærekraftsikoner – for eksempel et tre eller et blad – som ble vist ved siden av produktene.
  • Bærekraftsuttalelser eller andre utsagn som indikerte en miljømessig og/eller etisk fordel uten en kvalifikasjon av utsagnet i umiddelbar nærhet til den.
  • Bærekraftsikoner og bærekraftserklæringer fra Zalandos filterfunksjon.

I stedet har Zalando forpliktet seg til å:

  • Oppgi informasjon om spesifikke produktegenskaper, for eksempel en prosentandel av hvor mye av et produkt som kommer fra resirkulerte materialer, inkludert på produktdetaljsiden.
  • Gjør det mulig å filtrere produkter basert på produktets egenskaper, inkludert ut fra ett kriterium.
  • Revider «bærekraftssiden» og introduser to nye nettsider: en med mer informasjon om produktstandardene og en om Zalandos bærekraftsrelaterte initiativer og strategier.

CPC-nettverket – som består av forbrukervernmyndigheter fra EU og EØS-landene – har akseptert forpliktelsene under forutsetning av at Zalandos markedsføring kan dokumenteres og forholder seg til forhold som har betydning for produktenes miljøpåvirkning.

Forbrukerombud Torben Jensen sier: «Bedrifter må kunne dokumentere miljøfordelene de markedsfører seg med, slik at forbrukerne kan stole på dem. Dersom en virksomhet bruker generelle utsagn etc. om klima, miljø eller bærekraft i sin markedsføring, stilles det strenge krav til dokumentasjonen».

«Vi anbefaler derfor at selskaper er så konkrete som mulig. På denne måten reduseres risikoen for å villede forbrukere, samtidig som uttalelsene blir lettere å dokumentere for selskapene».

«Samarbeidet med de andre EU- og EØS-landene har den fordelen at forbrukervernreglene relativt enkelt kan håndheves mot selskaper som markedsfører seg i flere EU- og EØS-land, noe som er til stor fordel for forbrukervernet».

-PF

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Utstilling
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Utstilling
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Utstilling
Ambiente – Livsstilsbevegelsen

Det er aldri det samme, det er alltid noe nytt. Den ledende internasjonale forbruksvaremessen er en fantastisk opplevelse! Få en oversikt over den globale markedsplassen på Ambiente ved å observere det dynamiske samspillet mellom produkter og design, høydepunkter og arrangementer.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Christmasworld – En for alle årstider

Som den ledende internasjonale varemessen for sesong- og festdekorasjoner, åpner Christmasworld for effektive designmuligheter for å overraske kundene. For nye synergier som gir merverdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Creativeworld News

Hold deg oppdatert og ikke gå glipp av nyheter. Vårt nyhetsbrev gir deg den siste informasjonen og praktiske tips for ditt besøk på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023