Hele 7% av landets husstander planlegger kjøp av fritidsbolig – dette tilsvarer hele 173.000 husstander. Heim Hytter har som mål å nå morgendagens hyttekjøpere ved å tilrettelegge for deres behov med nye, innovative hytter i heltre.
Norske fjellhytter står tomme i gjennomsnitt 331 dager i året. Dette bidrar lite til lokalsamfunn landet rundt, både sosialt og økonomisk. Nå skal Heim Hytter tilrettelegge for en ny generasjon hytteeiere, med smarthus-løsninger, lokal arbeidskraft, bærekraftige materialer, og en ferdig utleieprofil på Airbnb, som skal gjøre det enkelt å dele hyttegleden når du selv ikke kan ta den i bruk.
–Trendene i hyttemarkedet viser tydelig at den moderne hyttekjøperen har andre behov enn tidligere. Med fokus på design, deling og bærekraft skal Heim tilrettelegge for det moderne hyttelivet. Her mener jeg vi har en edge i markedet, sier Richard Schage hos Heim Hytter.
Gründerne bak Heim Hytter stilte seg spørsmålet: «Hvordan kan vi bruke hyttene våre mer effektivt uten å miste hyttefølelsen?» Heimhytta er et resultat av en lengre utviklingsprosess bygget på de tre faktorene de mener former et moderne hytteliv; deling, design og bærekraft.
Med praktiske og teknologiske løsninger er Heimhytta enkel å eie, bruke og dele. Det er valgfritt å leie ut, men Heim Hytter legger grunnlaget for at en hytteeier skal få mest mulig ut av sin hytte gjennom hyttebytte, utleie og venne- og familiedeling. Hyttene leveres alltid med smarthussystem som styrer lys, lås og varme, samt en ferdig AirBnb-annonse spekket med profesjonelle bilder og relevant informasjon om hytta og nærområdet. På heimhytter.no er det enkelt å se hvilke økonomiske muligheter utleie kan gi med Heim sin utleiekalkulator.
Design
Heimhytta er en moderne hytte med respekt for tradisjon, og den er skapt for å tilfredsstille behovene til den nye generasjonen hyttekjøpere. I Heimhytta er alt viktig og ingenting tilfeldig. Hytta er bygget i heltre med aliminiumskledde vinduer og er tilnærmet vedlikeholdsfri.
Vinduene er store med dype karnapper hvor man kan trekke seg tilbake, samtidig som man føler man er ute i naturen. Kjøkkenløsningen er sosial og åpen, hvor du er omkranset av den vakre naturen som velter inn av vinduene. Det er godt med lagring, ulike soveromsløsninger med 8-10 sengeplasser og to bad.
–Som industridesigner har jeg en helhetlig tilnærming til design. Heimhytta er tegnet for å være estetisk vakker, effektiv i produksjon og oppføring, og enkel å bruke. Denne tilnærmingen har vist seg spesielt verdifull ved produksjon i heltre, sier Leo Boe.
–Kunden tar store beslutninger på nett. Det er derfor viktig for oss å presentere Heimhytta på en engasjerende og informativ måte på våre plattformer. Vi har tatt i bruk spennende, digitale verktøy for å oppnå dette, sier Marius Holtmon hos Heim Hytter.
Bærekraft
Heimhytta er spesielt utviklet for produksjon i heltre som er et klimanøytralt materiale. Ved bruk av tre fremfor stål og betong halverer man Co2-utslippet. Heltre har overlegne gjenbruks- og gjenvinningsegenskaper, reduserer avfall i produksjon og etterlater seg få sår i naturen grunnet rask og enkel oppføring på tomten. Heim benytter kun norskprodusert tre produsert av kortreist trevirke, maks tre timer fra fabrikken på Åmot og bruker lokal arbeidskraft der de bygger.
Heim velger alltid sine samarbeidspartnere med omhu. Det er viktig at alle partnere deler samme holdninger og krav til bruk av miljøvennlige prosesser og materialer. Deres hovedleverandør, Splitkon, er den største, norske produsenten av heltre. Splitkon startet i 2019 og åpningen ble markert av daværende Miljøvernminister Ola Elvestuen. Heim Hytter har fått støtte fra Innovasjon Norge gjennom ordningen innovativt bruk av tre. Ordningen har som formål å støtte bruk av fornybart materiale fra skog som kan bidra til reduksjon i klimagassutslipp.
Om gründerne bak Heim Hytter
Heim Hytter ble startet av Richard Schage, Leo Boe og Marius Holtmon i 2019. Marius Holtmon har en bachelor i grafisk design fra Westerdals School of Communication. Marius har bred erfaring innen flere designdisipliner gjennom å ha arbeidet med mange større merkevare- og identitetsprosjekter. Han er brennende opptatt av å skape sterke merkevarer som engasjerer. Marius søker nye ideer og teknologier som bidrar til å bygge solide merkevarer.
Richard Schage har en bachelor i Business Administration fra University of San Francisco og har alltid vært opptatt av design og arkitektur, dette ble ytterligere forsterket da han designet og bygget restauranten Amerigo Bar & Grill fra bunnen. I tillegg til dette har han erfaring innen eiendomsbransjen med styreverv i Schage Eiendom.
Leo Boe har en mastergrad i Industridesign fra Arkitektur og Designhøyskolen og har jobbet som designkonsulent for flere norske bedrifter. Leo er opptatt av teknologi, både i utvikling og produksjon. Han søker alltid forbedringer i møtet mellom digital industriell produksjon, tradisjonshåndverk og naturmaterialer. Hvordan kan man med industrielt produserte produkter bevare følelsen av kvalitet og eksklusivitet? For Boe gir Heimhytta muligheten til å besvare dette spørsmålet.