Link Together på Formex

Link Together er overskriften når Formex denne gang åpner dørene for nasjonale og internasjonale innkjøpere, agenter, grossister, importører, designere, produsenter og medier under ett tak fra 22. til 25. august.

Lena Nyholm skaper Formex' hovedutstilling Making Magic, og hun håper på det forskerne kaller for vidundereffekten, der vi blir mer åpne, sosiale og empatiske når vi føler den fantastiske wow-følelsen.. Foto: Camilla Lindqvist

Formex er tilbake, og høstens tema er Link Together. Et begrep som beskriver vår tid og fremhever samarbeid, nettverk, fellesskap, utveksling og innsikten av at vi hver for oss er en del av en mindre eller større sammenheng. 

Interiørarkitekt, fargeekspert og neurodesign-ekspert Lena Nyholm skaper temaet for Formex. 

Lena Nyholm har mange års erfaring med å dekorere noen av Sveriges største TV-produksjoner, og hun jobber med prosjekter både i private og offentlige miljøer. Denne gangen gjelder det utstillingen Meeting Magic ved inngangen til Stockholmsmässan og Formex. 

Vi bærer alle på en historie, historier som knyttes til andres historier, drømmer og verdslige sammenhenger. Formex' egen historie går langt tilbake. Hos Formex har det blitt skapt unike samarbeider, signert av Sandra Rhodes, Ikea og Happy Socks, samt Lisa Bengtsson, som debuterte hos Formex Design Talents og nå har lansert et samarbeid med IKEA. 

"Da høstens tema skulle fastsettes, ønsket vi hos Formex å finne et konsept som beskriver vår tid, og som fremhever samarbeid, nettverk, fellesskap, utveksling og innsikten av at vi hver for oss er en del av en mindre eller større sammenheng. Vi landet på 'Link Together'. Temaet vil være til stede og synlig overalt, som på en perlekjede, hvor alt henger sammen," sier Sonja Björk Ebert, prosjektleder for Formex. 

Med en solid CV i bagasjen, der hun har jobbet både internasjonalt og nasjonalt med innredning, scenografi og skapelsen av blant annet møbler, tepper og tapet, har interiørarkitekt, fargeekspert og neurodesign-ekspert Lena Nyholm fått i oppgave å skape Formex' hovedutstilling, Meeting Magic. 

Mange kjenner henne som interiørekspert på TV4 Nyhetsmorgon, og til høsten deltar hun som interiørekspert i det nye TV-programmet Husköp i blindo på Viaplay og TV3. Fra 2011 til 2018 skapte hun 136 unike borddekninger for TV-programmet Så mycket bättre, og hun har dekorert flere sesonger av Benjamins kök på TV4. Som designsjef hos designbyrået Merry Monday utvikler hun nå, med utgangspunkt i neurodesign, de 1500 kvadratmeterne som blir AMF Fastigheters nye bykontor og fremtidige konsept i Mood i Stockholm. 

"Jeg ser på innredning som kunstverk. Jeg vil berøre, skape følelser og inspirere folk til å være mer lekende og tørre å bytte ut ting når de selv skaper og innreder. Jeg vil skape en felles opplevelse og ikke bare en utstilling man går forbi. Her skal du ha lyst til å stoppe opp, undre deg og sette deg ned. Her møtes nye og gamle venner midt i magien og knyttes til skjønnheten som attraksjon," forteller Lena Nyholm, interiørarkitekt og designsjef hos designbyrået Merry Monday. 

Formex' hovedutstilling, Meeting Magic, vil bestå av tre spesielt innredede miljøer og tre måter å skape rom for alle sanser, basert på Formex' trendspotting for høsten 2023 og utstilleres egne produkter. 

"Jeg har besøkt Formex siden 2009, så for meg føles det ærefullt å skape hovedutstillingen. Når vi møtes på vakre steder, skapes magi. Forskere kaller det magiske effekten og ser at vi blir mer åpne, sosiale og empatiske når vi føler den fantastiske wow-følelsen. Den følelsen vil jeg gjerne at den besøkende opplever," sier Lena Nyholm. 

"Vi føler at det er en lengsel etter å bli sett på messer igjen. Å samle styrke, utveksle kunnskap, nettverke, bygge virksomhet og styrke merket er avgjørende i denne utfordrende tiden," sier Sonja Björk Ebert, som er ny prosjektleder for Formex.. Foto: Monika Ljungcrantz Stoltz

Sonja Björk leder messen 

Når Formex åpner dørene igjen, blir det med Sonja Björk Ebert som prosjektleder. Hun er ny prosjektleder for Formex, men et velkjent ansikt i interiørbransjen, da hun i snart ti år har vært konsulent for Formex og jobbet med innholdsproduksjon, film, sceneprogrammer og moderatoroppgaver. Som tidligere redaktør for Plaza Interiör og interiørjournalist med fokus på lysdesign, samt content manager for flere ledende merkevarer innen interiørdesign og design, er Sonjas erfaring fra ulike roller en styrke som ansvarlig for å lede Formex inn i fremtiden. 

"Under pandemien måtte bransjen finne ulike digitale løsninger for å nå ut - men nå er det en tydelig lengsel etter å bli sett på messer igjen, lengselen etter det personlige møtet og muligheten til å føle, klemme og oppleve. Å samle styrke, utveksle kunnskap, nettverke, bygge virksomhet og styrke merket er avgjørende i denne utfordrende tiden, og Formex' fokus er å være en plattform for dette," sier Sonja Björk Ebert. 

Ifølge Sonja utvikler messeformatet seg i takt med samfunnsendringer. Nå er fokuset på kreativitet og nyskaping fremover i tett dialog med utstillere og besøkende. 

"I nye tider trenger vi nye ideer. Vi har et unikt handels- og møtested der utstillere kan nå tusenvis av besøkende - og besøkende kan nå hundrevis av utstillere samtidig. Hvis du er ny i bransjen, kan det være avgjørende for merket. Hvis du er en etablert aktør, møter du effektivt både nye og eksisterende kunder." 

På Formex i august lanseres flere spennende, nye konsepter - blant annet et nytt, kuratert butikkområde. "Vi har workshops med fokus på bærekraftighet og håndverk, og så sparkes Formex' bærekraftighetspris i gang. I tillegg har vi et tettpakket sceneprogram med alt fra kjente arkitekter og fargeeksperter til TV-, bok- og radiofavoritter. 

Denne høsten samarbeider Formex også med Colorama, som investerer stort og vil lansere en ny kolleksjon på Formex, med morsomme samarbeid, en stor utstilling og inspirerende arrangementer. 

"Formex har eksistert i over 60 år, og mange utstillere har vært involvert i flere tiår, mens andre møter besøkende for første gang. Det er så mye engasjement i bransjen, og det er ekstremt spennende å jobbe fremover. Formex er en fantastisk markedsplass som vil lage mat i mange år fremover - med spennende råvarer og nye oppskrifter," avslutter Sonja Björk. 

Foredragsprogram på Formex:

Elsa Billgren har tidligere utgitt bøkene "Indret med Vintage", "Elsas husdrøm: en sommer, en sorg og tusind loppemarkeder" og "Nøglen til hjemmet: indretning, venner og den mad, vi deler". Nå kommer hun til Formex og forteller om sin nye bok "Ett hem: Carl och Karin Larssons värld". 

Gert Wingårdh. I en samtale med Hanna Nova Beatrice, prosjektleder på Stockholm Furniture Fair, snakker arkitekt Gert Wingårdh om drømmer, samarbeid og fellesskap. 

Hildur blad. Fargestrategen Hildur vil holde foredrag på Formex om hvordan man blir fargesmart og kan påvirke med farger. 

Niclas Steeve og Svante Öquist. Sammen driver de Villa Sundahl Trädgård - hagearbeid og hageinteriør. Under deres foredrag får vi muligheten til å oppleve hvordan de arbeider og utvikler sin egen hage med utgangspunkt i at hagen er innredning - men utendørs. 

Maria Soxbo. Frilansjournalist og bærekraftighetslektor Maria vil holde foredrag om hvordan du kommuniserer alt det din virksomhet gjør riktig, uten å bli kritisert for det du gjør feil. 

Evelina Galli. Hvordan innreder vi egentlig hjemmene våre i et inflasjonært miljø? Evelina Galli, teknologi- og forbrukerekspert hos PriceRunner, forteller om de nyeste innsiktene i hvordan vi handler når det gjelder alt som har med innredning å gjøre, i en tid hvor verden rundt oss påvirker oss. 

Louise Byg Kongsholm. Louise er trendforsker fra trendbyrået pej gruppen. Hun vil holde foredrag om tidsånd, trender og forbruk i en transformasjonstid, der forbrukerne lider av posttraumatisk forbrukstress og forsøker å gjenfinne balansen. 

Louise Klarsten. Louise Klarsten, ColourHouse, presenterer fire farge- og stil-konsepter for vår-sommer 2024 basert på Next Interior Trend, hvorpå Sonja Björk Ebert og Louise Klarsten diskuterer hva det betyr for sortimentet våren 2024, og hvordan de skal tenke og prioritere i innkjøpene sine. 

Jimmi Eriksson. Han vant Årets kokk i 2016, var ansvarlig for Nobelmiddagen i 2022 og har erfaring fra noen av Stockholms mest kjente restauranter. Tidligere i år var han vår svenske representant i verdens mest prestisjefylte kokkekonkurranse, Bocuse d'Or. Hør Jimmi sammen med Sonja Björk Ebert i en samtale om matlaging, konkurranser og hans nye selvdesignede bakeformer, som, akkurat som hans racerkarriere, har blitt en suksess. 

Frida Ramstedt. Hvordan kan du bruke de grunnleggende prinsippene fra Frida Ramstedts "Handbook in interior design" og "Handbook in furnishing" til å skape en salgsatmosfære som øker konverteringen og hjelper deg med å skille deg ut fra mengden? Frida gir konkrete tips og eksempler i et foredrag om "Prinsippene for et vellykket butikkinteriør". 

Relatert innhold

16.05.2024Designbase.no

Dropp utsagn som "CO2-nøytral"

14.05.2024Designbase.no

Koelnmesse i nytt samarbeid med Colombias ledende designmesse

30.04.2024Designbase.no

Messe Frankfurt tilbyr gratis online arrangementer for alle

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023