Suksessrik Formland

Formland ble arrangert med suksess – både utstillerne og de vel 8000 besøkende var fornøyde med den nye sammensetningen av utstillere, inspirasjonen og de nye områdene som ble introdusert denne gang.

Foto: MCH/Tony Brøchner

Generelt var det tilfredshet med Formland Høst 2023, både fra utstillere og de godt 8000 besøkende som besøkte messen. Én ting kan man i hvert fall si; det hadde blitt lagt ned en stor innsats fra Messecenter Hernings side for å gi Formland et løft og en ny identitet. Posene ble ristet, det ble sett nye utstillerkonstellasjoner, og det ble sett nye inspirerende områder, inkludert Outdoor og Formland Circular Days. Og det fungerte. Så det er bare begynnelsen på et mer tematisk messekonsept som skal introduseres bredere i flere av segmentene på Formland i fremtiden, og det er bra.


"Det skjer endringer i besøkendes kjøpsmønstre. I dag er innkjøpene ikke begrenset til to ganger i året. Det kan handles kontinuerlig på nettet. Dette betyr også at messen i mye større grad må inspirere. Her kommer man for å møte menneskene bak merket og oppleve merkets DNA i en atmosfære som støtter hvem de er, og ikke nødvendigvis for å se alle farger og modeller i produktutvalget. Dette betyr på lang sikt at flere utstillere vil revurdere sin presentasjon og i større grad bruke standen til å bygge merkevaren sin," forklarer Flemming Andersen.


Han tviler ikke på at messekonseptet må være i konstant utvikling, slik at messene også har sin berettigelse på lang sikt, og det handler i stor grad om å gi besøkende opplevelser de kan ta med seg hjem, i tillegg til selvfølgelig de mange spennende nyhetene fra utstillerne, som vil fylle butikkhyllene til høsten og julehandelen.


Det som har gjort Formland kjent for det meste av Nordeuropa, nemlig trendområdene, fungerte også denne gang. Både FlyHelsteds "Grounded – The Element of Living", Anette Eckmanns nye "Salon d'Amour", et område skreddersydd for arrangementer og workshops, samt Danske Dekoratører, GREENHOUSE og WHOSAIDTRASH, som lå side om side med Circular Formland Days og blant annet ga butikkene besøkende gode ideer om hvordan de kan jobbe med gjenbruk og oppsykling både i utstillingene i butikkene og i produktutvalget, der nytt og gammelt ofte komplementerer hverandre godt.

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Besøkende fra 28 land

På messen var det besøkende fra 28 land, og med deres ordre, nettverk og kommunikasjon i bagasjen vender utstillerne nå tilbake fra MCH Messecenter Herning med leads og nye, styrkede relasjoner i bagasjen.
Utstillerne på Formland Høst 2023 opplevde god stemning og nysgjerrighet blant både nye og eksisterende kunder, og at utstillerne fremhever Formland som en messe som samler bransjen, gleder administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen.
"Formland er en messe med en sterk historie, preget av både tradisjon og fornyelse. Dette gjelder både utstillere og aktiviteter. Derfor gleder det oss veldig at både mangeårige og nye utstillere har hatt positiv nytte av messen og fremhever messens evne til å eksponere og skaffe både avtaler, potensielle kunder og nye, styrkede relasjoner," sier Georg Sørensen og gleder seg over bekreftelsen på messens styrke.


"Takk til de 422 utstillerne og 8016 fagfolk-besøkende for å sammen ha skapt den helt spesielle Formland-atmosfæren i hallene, der utstillerne igjen hadde gjort en stor innsats og skapt et helt unikt bransjetreffsted."

Fra design til gastronomi

Formland Høst 2023 inkluderte en bred rekke områder - både bransjemessig, da det i tillegg til design og interiør var plass til livsstil, mote, gastronomi og utendørsprodukter, samt størrelsesmessig, da besøkende på messen fant både nye merker på vei opp og lenge etablerte selskaper. Blant sistnevnte var Rosendahl Design Group, som er fast inventar på høstutgaven av Formland, og igjen hadde noen gode og givende dager.


"Fremmøtet har vært veldig bra, og det har vært stor interesse for produktene våre - vi har merket en mer positiv stemning enn tidligere i år, og vi har også hatt overraskende mange besøkende fra utlandet, noe vi er veldig glade for. I tillegg til mange gode samtaler med kunder, har vi også som alltid satt pris på å møte kolleger fra bransjen - det gir virkelig noe ekstra, og det har virkelig føltes som en familiereunion," konstaterer CEO i Rosendahl Design Group, Henrik Rosendahl, som har et nært og langvarig forhold til Formland og setter pris på messen av flere grunner.


"Min yrkeskarriere begynte nesten på Formland med å bygge stands da faren min grunnla selskapet i 1984, og jeg har sikkert vært her 20-30 ganger. Formland er en institusjon og et samlingspunkt for bransjen, og messen har klart å tilpasse seg endringer og dermed overleve tidens tann. Den er her for å bli, og den er veldig, veldig viktig for oss - både strategisk og forretningsmessig, men også emosjonelt, fordi min og vår tilknytning til messen går så langt tilbake. Blant de nye merkene som besøkende kunne møte på messen, var blant mange andre Color Stories, som gjorde seg spesielt bemerket ved å vinne Formland-prisen for Årets Produkt. Den ambisiøse virksomheten fikk underveis bekreftet viktigheten av å være til stede på Formland og kan etterpå knapt tro det.


"Det har vært fantastiske dager, hvor vi har møtt mange potensielle kunder, pressefolk, påvirkere og nysgjerrige sjeler generelt. Det har vært utrolig fint og hyggelig, og vi er så glade for å ha deltatt," fastslår medeier av Color Stories, Sussie Frank, og uttrykker betydningen av å være til stede på Formland og ikke minst betydningen av å vinne en pris.
"Årets Produkt-prisen har generert mye oppmerksomhet, og vi har fått så mange klapp på skulderen og møtt så mye positiv energi. Så selv om vi er nye og små, er vi fulle av pågangsmot, og nå ser vi frem til det essensielle oppfølgingsarbeidet som venter oss. Vi har knyttet så mange nye bånd, og det er jo også noe Formland kan - å utvide nettverket betydelig.

Tre dagers messe

Selvfølgelig var det mye diskusjon om fremtidig Formland-struktur. Skal den vare i tre eller fire dager, og hvordan fungerte det med messen fra søndag til tirsdag. For første gang hadde Imerco City blitt flyttet en uke i forhold til Formland, men det ga utstillerne bedre tid til å ta seg av andre innkjøpere som kom innom. Så alt i alt, da messen stengte dørene tirsdag kveld, var den overordnede karakteristikken: God.
 

Formland-trendoppsummering)

Formland-trenden "Grounded - The Element of Living"
"Grounded" er når det helt nære og trygge møter det mer drømmende og lette. Det sier Fly//Helsted, som står bak trendsonen på Formland.
I et univers forankret i elementene blir vrangen vendt ut for å få betrakterne til å se tingene fra en ny vinkel.
Utstillingsformen er leken. Utstillinger, materialer og formspråk blir visuelle tolkninger av elementene jord, ild, vann og luft, og skaper samspill med de utstilte produktene.
Formspråket er solid, kraftig og kraftfullt, med vatterte stoffer og polstrede detaljer i lin, ull og oppsyklede materialer. En kombinasjon av lette tekstiler som flagrer i vinden, glass og gjennomsiktige overflater som reflekterer og skaper nye rom. En tendens som omfavner det enkle, rene uttrykket, det ufullkomne og naturlige, inspirert av ny brutalisme og wabi-sabi. Skjønnheten i det ufullkomne.
Med to tolkninger av tidsriktige fargepaletter, de varme, dype tonene og de kalde, klare nyansene, skaper vi sterke referanser til Moder Jordens fargepalett. Materialene i "Grounded" er basert på gjenvinning, oppsykling og omtanke. Vi ønsker å sette sammen materialene på nye måter og inspirere til både innredning og produktvalg i butikken din.
Vi beveger oss i en foranderlig verden, som fører til en økende tendens til å bli mer "grounded" i tilnærmingen vår til livet. Vi må lære å navigere i en verden med kunstig intelligens og metaverse, der vi har naturlig skepsis og usikkerhet for det ukjente og hvordan disse teknologiene vil påvirke livene våre og samfunnet. Tillit og gjennomsiktighet blir stadig viktigere for oss. Vi søker mer balanse og trygghet.
Vi ønsker å ta vare på Moder Jord. Dette gjenspeiles i vårt behov for å komme nærmere naturen og dens rå og umiddelbare skjønnhet. Det gir mening. Vi søker det vi kjenner for å skape harmoni i livene våre. Det store fokuset på klima får oss til å ønske oss enklere rammer for livene våre for å gi plass til det som er viktig. Vi krever gjennomsiktighet gjennom hele verdikjeden og stiller krav til høy kvalitet, godt håndverk og en ekte historie.
Vi ønsker å ta vare på jorden vår. Det samme gjør den unge forbrukeren.
Verden snurrer, og vi må snurre med.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023